Yritys X:n työntekijöiden työmotivaatio
Eräkorpi, Rosaliina; Eräkorpi, Suvi (2013)
Eräkorpi, Rosaliina
Eräkorpi, Suvi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304154398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304154398
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yritys X:n työntekijöiden työmotivaatiota ja tutkia aihetta, jota ei ole aikaisemmin tutkittu yrityksessä X. Tavoitteena oli antaa yritykselle tietoa työmotivaatiosta ja kehitysehdotuksia sen kehittämiseksi. Työmotivaatiota parantavilla kehitysehdotuksilla voidaan vaikuttaa työpaikan viihtyvyyteen ja työntekijöiden työn suorituksiin ja tuloksiin. Tietoperusta koostui katsauksesta motivaatioon ja työmotivaatioon sekä viidestä työmotivaatioon vaikuttavasta tekijästä.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä laadullista tutkimusmenetelmää, jossa aineisto kerättiin lomakehaastatteluilla. Lomake koostui kuudesta eri osa-alueesta, joiden avulla selvitettiin työmotivaatiota. Haastatteluihin osallistuivat kohdeyrityksen kahdeksan työntekijää. Kaikki haastattelut nauhoitettiin myöhempää litterointia varten. Haastatteluiden jälkeen yrityksen toimitusjohtaja ja liiketoimintayksikön johtaja antoivat palautetta ja kommentteja työntekijöiden työmotivaatiotuloksista.
Tuloksista selvisi, että työntekijöiden työmotivaation oli pääosin hyvä. Työntekijät motivoituivat työtehtävistään, asiakkaiden auttamisesta ja työtovereista. Työntekijät pitivät mahdollisuudesta työskennellä itsenäisesti sekä joustavasta työajasta. Työmotivaatiota heikentäviä tekijöitä olivat työmäärä ja motivoivien tekijöiden puuttuminen tai rajoittaminen. Kaikki työntekijät kokivat työmäärän liian suureksi resursseihin nähden, mikä näkyi asiakasprojektien laadussa ja kiristyneenä työilmapiirinä.
Työmotivaation parantamiseksi kohdeyritykselle ehdotettiin asiakasprojektien parempaa priorisointia ja hallintaa sekä tiedonkulun kehittämistä työntekijöiden keskuudessa. Yritystä kehotettiin ottamaan käyttöön tehokas projektienhallinta-ohjelma asiakasprojektien tueksi. Ohjelman ansiosta työntekijöillä olisi enemmän aikaa syventyä asiakkaan projekteihin, ja saattaa ne loppuun niin, että asiakas on tyytyväinen ilman, että projektiin täytyy palata vielä uuden projektin alkaessa. Tiedonkulun parantamiseksi työntekijöiden täytyisi ymmärtää tehokkaan tiedonkulun merkitys. Olisi tärkeää, että kaikki projekteissa ilmenevä tieto kirjataan muistiin, jolloin tieto olisi kaikkien työntekijöiden saatavilla.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä laadullista tutkimusmenetelmää, jossa aineisto kerättiin lomakehaastatteluilla. Lomake koostui kuudesta eri osa-alueesta, joiden avulla selvitettiin työmotivaatiota. Haastatteluihin osallistuivat kohdeyrityksen kahdeksan työntekijää. Kaikki haastattelut nauhoitettiin myöhempää litterointia varten. Haastatteluiden jälkeen yrityksen toimitusjohtaja ja liiketoimintayksikön johtaja antoivat palautetta ja kommentteja työntekijöiden työmotivaatiotuloksista.
Tuloksista selvisi, että työntekijöiden työmotivaation oli pääosin hyvä. Työntekijät motivoituivat työtehtävistään, asiakkaiden auttamisesta ja työtovereista. Työntekijät pitivät mahdollisuudesta työskennellä itsenäisesti sekä joustavasta työajasta. Työmotivaatiota heikentäviä tekijöitä olivat työmäärä ja motivoivien tekijöiden puuttuminen tai rajoittaminen. Kaikki työntekijät kokivat työmäärän liian suureksi resursseihin nähden, mikä näkyi asiakasprojektien laadussa ja kiristyneenä työilmapiirinä.
Työmotivaation parantamiseksi kohdeyritykselle ehdotettiin asiakasprojektien parempaa priorisointia ja hallintaa sekä tiedonkulun kehittämistä työntekijöiden keskuudessa. Yritystä kehotettiin ottamaan käyttöön tehokas projektienhallinta-ohjelma asiakasprojektien tueksi. Ohjelman ansiosta työntekijöillä olisi enemmän aikaa syventyä asiakkaan projekteihin, ja saattaa ne loppuun niin, että asiakas on tyytyväinen ilman, että projektiin täytyy palata vielä uuden projektin alkaessa. Tiedonkulun parantamiseksi työntekijöiden täytyisi ymmärtää tehokkaan tiedonkulun merkitys. Olisi tärkeää, että kaikki projekteissa ilmenevä tieto kirjataan muistiin, jolloin tieto olisi kaikkien työntekijöiden saatavilla.