"Vau! Soitinko minä tuon?!" : Viulunsoiton aloittaminen aikuisiällä.
Brelo, Laura (2012)
Brelo, Laura
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012121719745
Tiivistelmä
Viulunsoitto aloitetaan lähes poikkeuksetta lapsena, noin 7-vuotiaana. Entäs, kun ensimmäiselle viulutunnilleen saapuva oppilas onkin jo aikuinen? Aihetta ei ole juurikaan tutkittu aiemmin. Opinnäytetyössä selvitetään esimerkkitapauksen avulla, kykeneekö aikuinen vasta-alkaja oppimaan vaikeana instrumenttina pidetyn viulun soittotekniikkaa. Lisäksi työssä pohditaan muun muassa sitä, minkälaisia haasteita aikuinen vasta-alkaja asettaa opettajalle ja mitä asioita aikuisoppilasta opettaessa tulee ottaa huomioon.
Työssä esitellään viulunsoittajalta vaadittavia teknisiä ominaisuuksia keskittymällä Suomen musiikkioppilaitosten liiton asettamiin, ensimmäisen tasosuorituksen vaatimuksiin. Materiaalia työhön kerättiin kirjallisuuden,kyselyjen, haastattelun ja keskustelujen avulla. Tuntipäiväkirjaa kirjoittamalla pystyttiin perehtymään tarkemmin yhden oppilaan kehityskaareen lukuvuoden 2011-2012 aikana.
Opinnäytetyössä käytetty kyselytutkimus on suppea, joten saatuja tuloksia ei voi täysin yleistää. Aikuisoppilaiden opettajien tekemät havainnot ja kokemukset antavat kuitenkin positiivisen kuvan siitä, että aikuisiällä (vähintään 18-vuotias) on mahdollista oppia viulunsoiton perustekniikkaa ja soittaa monipuolisia kappaleita. Aikuisoppilaat kehittyvät joissakin asioissa jopa lapsioppilaita nopeammin, vaikka ammattimuusikoita heistä ei enää tule.
Työssä esitellään viulunsoittajalta vaadittavia teknisiä ominaisuuksia keskittymällä Suomen musiikkioppilaitosten liiton asettamiin, ensimmäisen tasosuorituksen vaatimuksiin. Materiaalia työhön kerättiin kirjallisuuden,kyselyjen, haastattelun ja keskustelujen avulla. Tuntipäiväkirjaa kirjoittamalla pystyttiin perehtymään tarkemmin yhden oppilaan kehityskaareen lukuvuoden 2011-2012 aikana.
Opinnäytetyössä käytetty kyselytutkimus on suppea, joten saatuja tuloksia ei voi täysin yleistää. Aikuisoppilaiden opettajien tekemät havainnot ja kokemukset antavat kuitenkin positiivisen kuvan siitä, että aikuisiällä (vähintään 18-vuotias) on mahdollista oppia viulunsoiton perustekniikkaa ja soittaa monipuolisia kappaleita. Aikuisoppilaat kehittyvät joissakin asioissa jopa lapsioppilaita nopeammin, vaikka ammattimuusikoita heistä ei enää tule.