Myymäläympäristö asiakkaan näkökulmasta : tutkimus Marimekko Oyj:n uudistetusta myymäläkonseptista
Niemi, Essi (2009)
Niemi, Essi
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026732
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia myymälää asiakkaan näkökulmasta. Myymällä on monia rooleja, jotka kaikki tukevat sitä ajatusta, että myymälän perimmäisenä tarkoituksena on myydä yrityksen tuotteita. Myymälä on tärkeä osa yrityksen visuaalista markkinointia ja sen tehtävä on osaltaan luoda yrityksestä ulospäin näkyvää yrityskuvaa. Nykypäivän elämysyhteiskunnassa asiakkaat eivät halua tulla myymälään vain ostamaan, vaan myymälän pitää myös tarjota kokonaisvaltaisia shoppailuelämyksiä.
Työn teoriaosuudessa selvitettiin, millaisia erilaisia rooleja myymälällä on ja mitä asiakkaat myymälältä odottavat. Siinä selvitettiin myös, millaisia mahdollisuuksia erilaiset myymälän suunnitteluratkaisut antavat yritykselle asiakkaiden odotusten täyttämiseen. Empiirisen tutkimuksen kohteena oli Marimekko Oyj:n maailman ensimmäinen uudistetun myymäläkonseptin mukaan rakennettu Turun kauppakeskus Hansassa sijaitseva myymälä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakkaiden mielipiteitä ja kokemuksia tästä kyseisestä myymäläympäristöstä. Tämän jälkeen tarkoituksena oli selvittää, vastaavatko nämä asiakkaiden kokemukset ja mielipiteet niitä tavoitteita, joihin tehdyillä myymäläratkaisulla pyrittiin.
Tutkimus tehtiin haastattelemalla kyseisessä myymälässä asioivia asiakkaita. Tutkimustulokset osoittivat, että kyseiseen myymälään on onnistuttu luomaan positiivinen ja Marimekko-henkinen tunnelma. Myymälästä löytyy kuitenkin osioita, jotka jäävät asiakkailta helposti huomaamatta. Tutkimustulokset toivat esiin myös tuotteiden esillepanoon liittyviä kehittämiskohteita. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää uudistettua myymäläkonseptia kehitettäessä sekä tässä kyseisessä myymälässä että muissa Marimekon myymälöissä, joita rakennetaan tai on jo rakennettu samanlaisen myymäläkonseptin mukaan.
Työn teoriaosuudessa selvitettiin, millaisia erilaisia rooleja myymälällä on ja mitä asiakkaat myymälältä odottavat. Siinä selvitettiin myös, millaisia mahdollisuuksia erilaiset myymälän suunnitteluratkaisut antavat yritykselle asiakkaiden odotusten täyttämiseen. Empiirisen tutkimuksen kohteena oli Marimekko Oyj:n maailman ensimmäinen uudistetun myymäläkonseptin mukaan rakennettu Turun kauppakeskus Hansassa sijaitseva myymälä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää asiakkaiden mielipiteitä ja kokemuksia tästä kyseisestä myymäläympäristöstä. Tämän jälkeen tarkoituksena oli selvittää, vastaavatko nämä asiakkaiden kokemukset ja mielipiteet niitä tavoitteita, joihin tehdyillä myymäläratkaisulla pyrittiin.
Tutkimus tehtiin haastattelemalla kyseisessä myymälässä asioivia asiakkaita. Tutkimustulokset osoittivat, että kyseiseen myymälään on onnistuttu luomaan positiivinen ja Marimekko-henkinen tunnelma. Myymälästä löytyy kuitenkin osioita, jotka jäävät asiakkailta helposti huomaamatta. Tutkimustulokset toivat esiin myös tuotteiden esillepanoon liittyviä kehittämiskohteita. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää uudistettua myymäläkonseptia kehitettäessä sekä tässä kyseisessä myymälässä että muissa Marimekon myymälöissä, joita rakennetaan tai on jo rakennettu samanlaisen myymäläkonseptin mukaan.