Lieksan kotihoidon työntekijöiden näkemys tiimityön toiminnasta ja kehittämistarpeista
Pekkanen, Terttu (2013)
Pekkanen, Terttu
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304194681
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304194681
Tiivistelmä
Lieksan kotihoidossa on tehty täysipainoista ja moniammatillista tiimityötä huhtikuun 2010 lopusta alkaen, jolloin kotihoito ja kotisairaanhoito yhdistyivät. Lieksassa väestö vanhenee huomattavasti tulevaisuudessa, mikä vaikuttaa kotihoidon asiakasmäärien lisääntymiseen. Laitospaikkoja on vähennetty Lieksassa, mikä vaatii kotihoidon toiminnan tehostamista. Tehokas ja toimiva tiimityö on kotihoidon toiminnan ydin, johon kotihoidon toiminta pohjautuu.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Lieksan kotihoidon tiimityön tämänhetkistä toimivuutta sekä tuoda julki kehittämisideoita ja keinoja toiminnan parantamiseksi. Tutkimuksessa käytettiin laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää. Suljettuun kirjekyselyyn vastasi 17 tiimiläistä, ja vastausprosentti oli 85. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa pidettiin hyvänä asiakastyön laatua, työhönsä vaikuttamista, tiimiläisten tunnollisuutta ja ammattitaitoa, yhteisten pelisääntöjen noudattamista, toisten tukemista ja avunantoa, esimiestyötä ja perehdytystä. Hyväksi koettiin myös työn päällekkäisyyden väheneminen ja yhteiset kokoukset.
Kehittämistarvetta koettiin asiakkaille ajan antamiseen ja etujen ajamiseen, työ- ja roolijakoon, työntekijöiden yhteistyön parantamiseen ja heidän työkiertoon tiimien välillä. Kirjaamisaikaa ja –rauhaa toivottiin sekä tiedottamisen selkeyttämistä. Vuorovaikutus- ja ongelmien ratkontataitoja haluttiin kehittää ja työssä jaksamista ja työturvallisuutta parantaa. Kehittämisen keinot olivat ilmaisuiltaan kehittämistarpeiden kanssa melkein samoja, mutta osa niistä voidaan tulkita myös keinoiksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Lieksan kotihoidon tiimityön tämänhetkistä toimivuutta sekä tuoda julki kehittämisideoita ja keinoja toiminnan parantamiseksi. Tutkimuksessa käytettiin laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää. Suljettuun kirjekyselyyn vastasi 17 tiimiläistä, ja vastausprosentti oli 85. Vastaukset analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksessa pidettiin hyvänä asiakastyön laatua, työhönsä vaikuttamista, tiimiläisten tunnollisuutta ja ammattitaitoa, yhteisten pelisääntöjen noudattamista, toisten tukemista ja avunantoa, esimiestyötä ja perehdytystä. Hyväksi koettiin myös työn päällekkäisyyden väheneminen ja yhteiset kokoukset.
Kehittämistarvetta koettiin asiakkaille ajan antamiseen ja etujen ajamiseen, työ- ja roolijakoon, työntekijöiden yhteistyön parantamiseen ja heidän työkiertoon tiimien välillä. Kirjaamisaikaa ja –rauhaa toivottiin sekä tiedottamisen selkeyttämistä. Vuorovaikutus- ja ongelmien ratkontataitoja haluttiin kehittää ja työssä jaksamista ja työturvallisuutta parantaa. Kehittämisen keinot olivat ilmaisuiltaan kehittämistarpeiden kanssa melkein samoja, mutta osa niistä voidaan tulkita myös keinoiksi.