Musiikkikoulutuksen opiskelijoiden näkemyksiä pääaineen pedagogiikan opinnoista
Zahharenkova, Irina (2013)
Zahharenkova, Irina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304194685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304194685
Tiivistelmä
Kehittämishankkeeni aiheen valinta liittyy opintosuunnitelmien katsaukseen ja uudistukseen. Musiikkikoulutus ammattikorkeakouluissa elää vaikeita aikoja - musiikikoulutusten lopettamisen uhka ja aloituspaikkojen leikkaukset. On noussut erittäin tärkeäksi kysymys: vastaako musiikkikoulutus työelämän tarpeisiin? Vastaakseen tähän kysymykseen on kaavailtu opintosuunnitelmien kriittistä tarkastusta.
Musiikinopettajan tulisi olla luova muusikko ja monipuolinen taitelija, tiedostava pedagogi ja innovatiivinen työelämäntaitaja. Näiden kompetenssien vahvistamiseksi opetuksessa tarvitaan opintosuunnitelmien uudistusta, jossa pyritään kehittämään sellaista ammattipedagogiikan opintokokonaisuutta, joka olisi käytännönläheinen, monipuolinen, luovutta ja opettajuuden muotoutumista ja kehittämistä edistävä ja tukeva.
Tässä kehittämishankkeessa pyrin selvittämään, mitä vahvuuksia ja puutteita on nykyisessä musiikkiopiskelijoiden pääaineen pedagogiikan ja opetusharjoittelun opintojaksossa. Yksi kehittämishankkeeni tavoitteista oli tutustua opiskelijoiden odotuksiin ja käsityksiin opetusharjoittelusta. Kyselyn toteutin eri pääaineiden opiskelijoiden (laulu, piano, viulu, sello, pasuuna, klarinetti) sähköpostitse.
Kehittämishankkeen toteuttamisen prosessissa yritin pohtia, mitkä muutokset kyseisessä opintojaksossa voisivat olla hyödyllisiä opiskelijoille ja miten voisi konkreettisesti sisältää niitä opetussuunnitelmaan.
Musiikinopettajan tulisi olla luova muusikko ja monipuolinen taitelija, tiedostava pedagogi ja innovatiivinen työelämäntaitaja. Näiden kompetenssien vahvistamiseksi opetuksessa tarvitaan opintosuunnitelmien uudistusta, jossa pyritään kehittämään sellaista ammattipedagogiikan opintokokonaisuutta, joka olisi käytännönläheinen, monipuolinen, luovutta ja opettajuuden muotoutumista ja kehittämistä edistävä ja tukeva.
Tässä kehittämishankkeessa pyrin selvittämään, mitä vahvuuksia ja puutteita on nykyisessä musiikkiopiskelijoiden pääaineen pedagogiikan ja opetusharjoittelun opintojaksossa. Yksi kehittämishankkeeni tavoitteista oli tutustua opiskelijoiden odotuksiin ja käsityksiin opetusharjoittelusta. Kyselyn toteutin eri pääaineiden opiskelijoiden (laulu, piano, viulu, sello, pasuuna, klarinetti) sähköpostitse.
Kehittämishankkeen toteuttamisen prosessissa yritin pohtia, mitkä muutokset kyseisessä opintojaksossa voisivat olla hyödyllisiä opiskelijoille ja miten voisi konkreettisesti sisältää niitä opetussuunnitelmaan.