Myyntityöhön motivoitumisen avaintekijät Keskimaan ravintoloissa
Kilpiäinen, Timo; Lampinen, Tommi (2013)
Kilpiäinen, Timo
Lampinen, Tommi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304194678
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304194678
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli etsiä Keskimaan Jyväskylän keskustan alueella sijaitsevista ravintoloista tekijöitä, jotka vaikuttavat eniten salityöntekijöiden motivaatioon myydä. Salityöntekijöiden taidolla ja halulla myydä enemmän ja tehdä lisämyyntiä on hyvin merkittävä osa ravintolan menestyksestä.
Kyselymuotoinen tutkimus suoritettiin valikoiduissa Keskimaan ravintoloissa Jyväskylän keskustan
alueella. Kysely oli kvantitatiivinen.
Eniten vaikutusta motivaatioon oli eri lähteistä saatavalla palautteella sekä työilmapiirillä. Myytäviin
tuotteisiin perehdyttämisessä ja saavutetuista myynneistä informoinnissa olisi kehittämisen varaa.
Nämä havainnot luovat pohjan jatkokehitykselle. Tutkimus nosti esille asiat, joita kehittämällä
ravintolat saavat suurimman hyödyn motivoidessaan työntekijöitään myyntityöhön.
Kyselymuotoinen tutkimus suoritettiin valikoiduissa Keskimaan ravintoloissa Jyväskylän keskustan
alueella. Kysely oli kvantitatiivinen.
Eniten vaikutusta motivaatioon oli eri lähteistä saatavalla palautteella sekä työilmapiirillä. Myytäviin
tuotteisiin perehdyttämisessä ja saavutetuista myynneistä informoinnissa olisi kehittämisen varaa.
Nämä havainnot luovat pohjan jatkokehitykselle. Tutkimus nosti esille asiat, joita kehittämällä
ravintolat saavat suurimman hyödyn motivoidessaan työntekijöitään myyntityöhön.