Markkinointisuunnitelma hotelli Cumulus Porille
Hukkanen, Heidi (2013)
Hukkanen, Heidi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304164474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304164474
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli markkinointisuunnitelman laatiminen hotelli Porin Cumulukselle. Cumulus Pori on osa suurta Restel –konsernia, johon kuuluu useita hotelli- ja ravintolaketjuja Suomessa. Työn taustalla oli hotelliuudistus, joka valmistui vuonna 2012. Uudistuksen jälkeen oli tärkeää, että sitä mainostetaan sekä käytetään markkinoinnissa hyödyksi, jotta tieto uudistuksesta tavoittaa asiakkaat.
Markkinointisuunnitelma kohdistui työmatkustajiin. Ennen markkinointisuunnitelman laatimista tehtiin tarvekartoitus kvantitatiivisena tutkimuksena siitä, mitkä asiat vaikuttavat satakuntalaisten yritysasiakkaiden päätökseen hotellimajoitusta valittaessa. Tuloksissa painottui kolme valintakriteeriä, jotka ovat huoneiden viihtyvyys, palvelu sekä aamiainen. Kyselyn tuloksia hyödynnettiin markkinointitoimia suunniteltaessa siten, että markkinointitoimissa korostettiin yritysasiakkaiden valitsemia asioita, jotta markkinointi olisi kohderyhmälle houkuttelevaa. Markkinointisuunnitelmaa varten tehtyä tutkimusta tehdessä ilmaantui muita jatkotutkimusideoita, joita olisi mielenkiintoista tutkia. Jatkotutkimuksissa tämän tutkimuksen tuloksia voitaisiin hyödyntää.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tämän opinnäytetyöraportin lisäksi tehtiin erillinen markkinointisuunnitelma Cumulus Porille. Markkinointisuunnitelma jäi salaiseksi työn tilaajan pyynnöstä. Opinnäytetyön teoreettinen osuus painottui palveluiden markkinointiin sekä markkinointisuunnitelman laatimiseen.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, jota Cumulus Pori hyödyntää lisänä ketjun omaa markkinointia. Markkinointisuunnitelmassa esitellään yritysanalyysit, markkinoinnin strategiat sekä tavoitteet, markkinointitoimenpiteet ja lopuksi markkinoinnin seuranta.
Markkinointisuunnitelma kohdistui työmatkustajiin. Ennen markkinointisuunnitelman laatimista tehtiin tarvekartoitus kvantitatiivisena tutkimuksena siitä, mitkä asiat vaikuttavat satakuntalaisten yritysasiakkaiden päätökseen hotellimajoitusta valittaessa. Tuloksissa painottui kolme valintakriteeriä, jotka ovat huoneiden viihtyvyys, palvelu sekä aamiainen. Kyselyn tuloksia hyödynnettiin markkinointitoimia suunniteltaessa siten, että markkinointitoimissa korostettiin yritysasiakkaiden valitsemia asioita, jotta markkinointi olisi kohderyhmälle houkuttelevaa. Markkinointisuunnitelmaa varten tehtyä tutkimusta tehdessä ilmaantui muita jatkotutkimusideoita, joita olisi mielenkiintoista tutkia. Jatkotutkimuksissa tämän tutkimuksen tuloksia voitaisiin hyödyntää.
Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tämän opinnäytetyöraportin lisäksi tehtiin erillinen markkinointisuunnitelma Cumulus Porille. Markkinointisuunnitelma jäi salaiseksi työn tilaajan pyynnöstä. Opinnäytetyön teoreettinen osuus painottui palveluiden markkinointiin sekä markkinointisuunnitelman laatimiseen.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi markkinointisuunnitelma, jota Cumulus Pori hyödyntää lisänä ketjun omaa markkinointia. Markkinointisuunnitelmassa esitellään yritysanalyysit, markkinoinnin strategiat sekä tavoitteet, markkinointitoimenpiteet ja lopuksi markkinoinnin seuranta.