Kattotiilen ruiskumaalausprosessin kehittäminen
Nurminen, Aki-Petri (2013)
Nurminen, Aki-Petri
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304224740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304224740
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kattotiilen ruiskumaalausprosessin kehittämistä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten voidaan säästää maalia tehostamalla maalin kierrätystä prosessissa. Maalin säästöihin päästään muokkaamalla maalausprosessissa olevaa kuljetinta, parantamalla maalaustekniikkaa ja tekemällä yhtenäiset ohjeet prosessissa työskentelemisestä. Tuotteiden laadun odotetaan myös paranevan paremman maalausjäljen myötä.
Tutkimuksen toimeksiantaja on betonitiiliä valmistava Monier Oy. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, eli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä tässä työssä on käytetty yrityksen sisäisten tietojen vertailua ja omia päätelmiä. Nämä sisäiset tiedot olivat avainasemassa tutkimusta tehdessä. Lisäksi tutkimuksessa on hyödynnetty kirjallisuutta laadusta, prosesseista ja niiden kehittämisestä. Teoriaosuudessa otetaan huomioon myös lean-toimintamalli ja siitä kerätään tukea prosessinkehittämisen tarpeelle.
Empiirisessä osuudessa tehdään saatavilla olevien teorioiden pohjalta parannusehdotuksia kuljettimelle ja maalaustekniikalle. Kuljettimen ja maalaustekniikan parannusehdotuksista tehdään 3D-kuvat havainnollistamisen parantamiseksi. Lisäksi luodaan ohjeet maalaukseen prosessissa.
Tutkimusta tehdessä havaittiin kehittämiskohteita, joihin tehtiin parannusehdotukset. Parannusehdotukset koskevat kuljettimen rakennetta ja maalaustekniikan optimoimista. Nämä säästävät maalia ja huoltotyötunteja. Lisäksi työohjeiden tekeminen johtaa laadullisesti parempiin tuotteisiin, koska ohjeita noudattamalla virheitä syntyy vähemmän.
Tutkimuksen toimeksiantaja on betonitiiliä valmistava Monier Oy. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, eli kvalitatiivinen. Tutkimusmenetelmänä tässä työssä on käytetty yrityksen sisäisten tietojen vertailua ja omia päätelmiä. Nämä sisäiset tiedot olivat avainasemassa tutkimusta tehdessä. Lisäksi tutkimuksessa on hyödynnetty kirjallisuutta laadusta, prosesseista ja niiden kehittämisestä. Teoriaosuudessa otetaan huomioon myös lean-toimintamalli ja siitä kerätään tukea prosessinkehittämisen tarpeelle.
Empiirisessä osuudessa tehdään saatavilla olevien teorioiden pohjalta parannusehdotuksia kuljettimelle ja maalaustekniikalle. Kuljettimen ja maalaustekniikan parannusehdotuksista tehdään 3D-kuvat havainnollistamisen parantamiseksi. Lisäksi luodaan ohjeet maalaukseen prosessissa.
Tutkimusta tehdessä havaittiin kehittämiskohteita, joihin tehtiin parannusehdotukset. Parannusehdotukset koskevat kuljettimen rakennetta ja maalaustekniikan optimoimista. Nämä säästävät maalia ja huoltotyötunteja. Lisäksi työohjeiden tekeminen johtaa laadullisesti parempiin tuotteisiin, koska ohjeita noudattamalla virheitä syntyy vähemmän.