Asiakkuudenhallinta ja käyttö : Case ABB Oy, Muuntajat markkinointi- ja myyntiosasto
Kivioja, Minna (2013)
Kivioja, Minna
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304234851
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Vaasan ABB Oy, Muuntajat markkinointi- ja myyntiosaston asiakkuudenhallintaa ja sitä, olisiko asiakkuudenhallintajärjestelmä tarpeellinen yrityksen myyjille. Tutkimuksen avulla selvitettiin myyjien mielipiteitä järjestelmän rakentamisesta ja tarpeellisuudesta. Täten saatiin selville, missä myyjät säilyttävät tietoja ja minne tallennetaan päivittäin tarjouksia tehdessä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa, jonka avulla yritys voisi kehittää asiakkuudenhallintaa ja siten myös luoda kestävä asiakkuudenhallintajärjestelmä. Työn teoriaosa koostuu yhteensä kolmesta luvusta. Luvuissa käsitellään tietoja yritysten välisestä markkinoinnista ja suhteista, asiakkuudenhallinnasta, asiakastiedon hallinnasta ja markkinointitutkimuksesta. Opinnäytetyön empiirinen osa sisältää teoriaa markkinointitutkimuksesta, tutkimuksen toteutuksen esittelyn ja tulokset, SWOT–analyysin, yhteenvedon ja kehitysehdotukset jatkotutkimuksille. Tutkimus on toteutettu vuoden 2012 kesä–elokuun aikana käyttäen kvantitatiivista tutkimusmenetelmää eli otokseen valituille markkinointi- ja myyntiosaston myyjille lähetettiin sähköinen kyselylomake. Tutkimukseen osallistui yhteensä 13 henkilöä. Tulokset on analysoitu graafisia kuvioita käyttäen. Tutkimuksesta selvinneiden tulosten perusteella vastaajat ovat pääosin tyytymättömiä nykyiseen tilanteeseen tallentaa tietoja moneen eri lähteeseen. Suuri enemmistö vastaajista kannattaa asiakkuudenhallintajärjestelmän rakentamista yritykseen, sillä kokisivat sen olevan hyödyllinen työväline itselleen, mutta myös uusille työntekijöille. Myyjät uskovat järjestelmän tuovan eniten ajansäästöjä työntekoon ja kilpailuetua markkinoille.