Vanhempien kokemuksia päivähoidon aloituksesta : vanhempien ja työntekijöiden välinen dialoginen suhde
Ojutkangas, Outi; Rännäli, Eevaleena. (2013)
Ojutkangas, Outi
Rännäli, Eevaleena.
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244916
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244916
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoitus oli saada vanhempien ääni kuuluviin ja tuoda esiin vanhempien näkemyksiä alle 3-vuotiaiden päivähoidon aloituksesta. Halusimme myös selvittää, miten työntekijöiden ja vanhempien välinen dialoginen suhde vaikuttaa vanhempien kokemukseen päivähoidon aloituksesta. Työelämän yhteistyökumppanimme toimi Espoossa sijaitseva Matinkylän päiväkoti.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Haastattelimme viittä vanhempaa, joiden lapset olivat saman syksyn aikana käyneet läpi päivähoidon aloitusprosessin. Keräsimme aineistomme puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, jonka tulokset analysoimme teemoittelulla. Opinnäytetyömme pääteoria on dialogisuus, johon koko opinnäytetyömme pohjautuu.
Haastatteluista selvisi, että vanhemmat olivat pääosin tyytyväisiä aloituksessa vallinneeseen tunnelmaan ja omaan mahdollisuuteensa vaikuttaa aloituksen kulkuun. Vanhempien mielestä tiedonkulku ja yhteistyö työntekijöiden kanssa olivat sujuneet hyvin yksittäisiä tapauksia lukuun ottamatta. Osa vanhemmista oli kokenut jonkinlaista epätietoisuutta ja epäkohtia vuorovaikutuksessa työntekijöiden kanssa.
Tuloksista päättelemme, että vanhemmat ovat hyvin tyytyväisiä alle 3-vuotiaiden lasten päivähoidon aloitukseen ja työntekijöiden kanssa tehtävään yhteistyöhön. Kehitettäväksi aiheeksi nousi tavoitteellisen vuorovaikutuksen lisääminen, jotta vanhempien ja työntekijöiden välistä tiedonkulkua voidaan edistää. Johdonmukaiset ja yhdessä sovitut käytännöt tukevat kasvatuskumppanuutta ja vähentävät epäselvyyksien syntymistä.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Haastattelimme viittä vanhempaa, joiden lapset olivat saman syksyn aikana käyneet läpi päivähoidon aloitusprosessin. Keräsimme aineistomme puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, jonka tulokset analysoimme teemoittelulla. Opinnäytetyömme pääteoria on dialogisuus, johon koko opinnäytetyömme pohjautuu.
Haastatteluista selvisi, että vanhemmat olivat pääosin tyytyväisiä aloituksessa vallinneeseen tunnelmaan ja omaan mahdollisuuteensa vaikuttaa aloituksen kulkuun. Vanhempien mielestä tiedonkulku ja yhteistyö työntekijöiden kanssa olivat sujuneet hyvin yksittäisiä tapauksia lukuun ottamatta. Osa vanhemmista oli kokenut jonkinlaista epätietoisuutta ja epäkohtia vuorovaikutuksessa työntekijöiden kanssa.
Tuloksista päättelemme, että vanhemmat ovat hyvin tyytyväisiä alle 3-vuotiaiden lasten päivähoidon aloitukseen ja työntekijöiden kanssa tehtävään yhteistyöhön. Kehitettäväksi aiheeksi nousi tavoitteellisen vuorovaikutuksen lisääminen, jotta vanhempien ja työntekijöiden välistä tiedonkulkua voidaan edistää. Johdonmukaiset ja yhdessä sovitut käytännöt tukevat kasvatuskumppanuutta ja vähentävät epäselvyyksien syntymistä.