Perintätoimisto sosiaalisessa mediassa
Kujala, Kirsi (2013)
Kujala, Kirsi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244920
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä perintätoimistoista kirjoitetaan ja miten perintätoimistot itse toimivat sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen teoriaosassa tarkasteltiin perintätoimintaa ja sosiaalisen median työkaluja ja käyttötapoja.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja tutkimusaineisto käsiteltiin sisällönanalyysimenetelmällä. Sisällönanalyysissa aineistoa analysoidaan keräysvaiheesta lähtien. Tutkimusaineistona olivat internetin Suomi24-keskustelupalstakirjoitukset ja perintätoimistojen käyttämät sosiaalisen median palvelut. Tutkimusaineistona käytettiin vuoden 2012 kirjoituksia.
Perintätoimistoja koskevien keskustelupalstakirjoitusten sävy oli odotetusti negatiivinen. Tyytymättömiä oltiin perintätoimistojen suuriin perintäkuluihin. Yleistä oli esittää herjaustyylisiä mielipiteitä, joista usein puuttui tarkempi tyytymättömyyden aihe. Positiiviset viestit olivat etupäässä perintätoimistoa puolustavia kommentteja.
Viidestätoista tutkimuksen kohteena olevasta yrityksestä kaksi hyödynsi sosiaalista mediaa. Käyttöasteen voidaan katsoa olevan tyypillinen perintätoimistojen tapaisille pienille yrityksille. Sosiaalisessa mediassa kerrottiin yrityksen tapahtumista ja perintäalaan liittyvistä uutisista.
Tutkimus vahvisti, että myös perintätoimistojen kannattaa seurata keskustelua sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja tutkimusaineisto käsiteltiin sisällönanalyysimenetelmällä. Sisällönanalyysissa aineistoa analysoidaan keräysvaiheesta lähtien. Tutkimusaineistona olivat internetin Suomi24-keskustelupalstakirjoitukset ja perintätoimistojen käyttämät sosiaalisen median palvelut. Tutkimusaineistona käytettiin vuoden 2012 kirjoituksia.
Perintätoimistoja koskevien keskustelupalstakirjoitusten sävy oli odotetusti negatiivinen. Tyytymättömiä oltiin perintätoimistojen suuriin perintäkuluihin. Yleistä oli esittää herjaustyylisiä mielipiteitä, joista usein puuttui tarkempi tyytymättömyyden aihe. Positiiviset viestit olivat etupäässä perintätoimistoa puolustavia kommentteja.
Viidestätoista tutkimuksen kohteena olevasta yrityksestä kaksi hyödynsi sosiaalista mediaa. Käyttöasteen voidaan katsoa olevan tyypillinen perintätoimistojen tapaisille pienille yrityksille. Sosiaalisessa mediassa kerrottiin yrityksen tapahtumista ja perintäalaan liittyvistä uutisista.
Tutkimus vahvisti, että myös perintätoimistojen kannattaa seurata keskustelua sosiaalisessa mediassa.