"Annetaan sen ihmisen kertoo tarinansa" :sairaalan sosiaali- ja omahoitajien kokemuksia asiakastyöstä dialogin näkökulmasta tulkittuna.
Enberg-Viljakainen, Nina; Holopainen, Päivi (2013)
Enberg-Viljakainen, Nina
Holopainen, Päivi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244930
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tarkastella sairaalan sosiaali- ja terveysalan työnteki-jöiden asiakaskäytäntöä sekä tehdä tulkintoja dialogin ja dialogisuuden näkökulmasta. Tutkimuskysymyksemme oli toteutuuko dialogi tutkimuksen kohteena olevan sairaalan sosiaalityön käytännöissä. Lähtökohtana oli sairaalan asiakaslähtöisen ohjaustoiminnan kehittäminen sosiaalialan työn näkökulmasta. Tarkastelumme kohteena olivat ensisijaisesti vuorovaikutuksen osatekijät ja niiden ilmeneminen moniammatillisessa asiakastyössä.
Opinnäytetyömme laadullisen aineiston hankimme haastattelemalla kolmea sosiaali- ja terveysalan työntekijää teemahaastatteluna. Haastatteluaineiston analysoimme teemoitte-lemalla. Opinnäytetyömme keskeisiä käsitteitä olivat dialogi ja dialogisuus.
Tulokset osoittivat, että sairaalan sosiaali- ja terveydenhuollon moniammatillisissa asia-kaskäytännöissä oli monia dialogiin ja dialogisuuteen viittaavia tunnusmerkkejä sekä asi-akkaan ja työntekijän että moniammatillisissa kohtaamisissa. Keskeisiä dialogin osatekijöitä olivat yhteistoiminnallisuus ja vuorovaikutteisuus, joita jäsensimme kategorioihin: dialoginen kuuntelu, suora puhe, tunteiden tiedostaminen ja taustalla vaikuttavien tekijöiden tiedostaminen.
Sairaalan asiakastyössä käytettiin monia dialogisuuteen viittaavia elementtejä. Jatkossa työyhteisö voisi yhdessä pohtia keinoja, miten vuorovaikutuksen eri osatekijöitä olisi mah-dollista edelleen kehittää ja arvioida. Empaattista kuuntelua ja tietoisuustaitoa voi moni-puolistaa ja harjoitella.
Opinnäytetyömme laadullisen aineiston hankimme haastattelemalla kolmea sosiaali- ja terveysalan työntekijää teemahaastatteluna. Haastatteluaineiston analysoimme teemoitte-lemalla. Opinnäytetyömme keskeisiä käsitteitä olivat dialogi ja dialogisuus.
Tulokset osoittivat, että sairaalan sosiaali- ja terveydenhuollon moniammatillisissa asia-kaskäytännöissä oli monia dialogiin ja dialogisuuteen viittaavia tunnusmerkkejä sekä asi-akkaan ja työntekijän että moniammatillisissa kohtaamisissa. Keskeisiä dialogin osatekijöitä olivat yhteistoiminnallisuus ja vuorovaikutteisuus, joita jäsensimme kategorioihin: dialoginen kuuntelu, suora puhe, tunteiden tiedostaminen ja taustalla vaikuttavien tekijöiden tiedostaminen.
Sairaalan asiakastyössä käytettiin monia dialogisuuteen viittaavia elementtejä. Jatkossa työyhteisö voisi yhdessä pohtia keinoja, miten vuorovaikutuksen eri osatekijöitä olisi mah-dollista edelleen kehittää ja arvioida. Empaattista kuuntelua ja tietoisuustaitoa voi moni-puolistaa ja harjoitella.