SKARPPI-vertaisvalistusohjelma Oulun ehkäisevään päihdetyöhön : ”Ajattelin, että (alkoholi) ei ole vaarallista. Nyt ajattelen, että se pilaa elämän.”
Kinghorn, Lara; Lassila, Anni-Maria (2013)
Kinghorn, Lara
Lassila, Anni-Maria
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304244997
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena on kehittää Oulun ehkäisevää päihdetyötä. Tavoitteena oli pilotoida Helsingistä lähtöisin oleva SKARPPI-vertaisvalistusohjelma Oulus-sa. Pilotointiin kuului hankkia tietoa, kuinka SKARPPI-vertaisvalistusohjelma vakiinnutetaan Oulun ehkäisevään päihdetyöhön haastattelemalla ehkäisevän päihdetyön tekijöitä.
Suomessa alkoholinkulutus on kasvanut yhä enemmän ja ongelmiin on pyritty vastaamaan laatimalla erilaisia hankkeita ja ohjelmia alkoholinkäytön vähentämiseksi. Ehkäisevässä päihdetyössä korostetaan asiakkaiden osallistamista, ja tutkimusten mukaan nuoret ovat ilmaisseet toiveensa päästä osallistumaan enemmän valistusten suunnitteluun ja toteutukseen.
SKARPPI-vertaisvalistusohjelma on nuorille suunnattu vertaisuuteen ja osallisuuteen perustuva alkoholivalistusohjelma. Opinnäytetyössämme pohdimme SKARPPI-vertaisvalistusohjelmaa, joka on sosiaalipedagogista toimintaa. Työtämme ohjasivat sosiaalipedagogiset periaatteet, joista erityisesti korostui vuorovaikutuksen lisääminen SKARPPIin osallistuvien kesken.
Pilotoimme syksyllä 2012 Karjasillan koululla SKARPPI-vertaisvalistusohjelmaa, joka koostui yhteensä kahdeksasta tapaamiskerrasta. SKARPPI-vertaisvalistusohjelmaa pilotoidessamme keräsimme nuorilta käyttäjäkokemusta sekä suullisten että kirjallisten palautteiden avulla. Tuloksista ilmeni, että osallistava ja toiminnallinen valistusmuoto on nuorista mielekäs tapa oppia ja käsitellä päihteisiin liittyviä asioita. Oulun ehkäisevän päihdetyön tekijät olivat kiinnostuneita SKARPPI-vertaisvalistusohjelman valmiista mallista, joka on sovellettavissa paikallisiin tai ajankohtaisiin tarpeisiin.
Suomessa alkoholinkulutus on kasvanut yhä enemmän ja ongelmiin on pyritty vastaamaan laatimalla erilaisia hankkeita ja ohjelmia alkoholinkäytön vähentämiseksi. Ehkäisevässä päihdetyössä korostetaan asiakkaiden osallistamista, ja tutkimusten mukaan nuoret ovat ilmaisseet toiveensa päästä osallistumaan enemmän valistusten suunnitteluun ja toteutukseen.
SKARPPI-vertaisvalistusohjelma on nuorille suunnattu vertaisuuteen ja osallisuuteen perustuva alkoholivalistusohjelma. Opinnäytetyössämme pohdimme SKARPPI-vertaisvalistusohjelmaa, joka on sosiaalipedagogista toimintaa. Työtämme ohjasivat sosiaalipedagogiset periaatteet, joista erityisesti korostui vuorovaikutuksen lisääminen SKARPPIin osallistuvien kesken.
Pilotoimme syksyllä 2012 Karjasillan koululla SKARPPI-vertaisvalistusohjelmaa, joka koostui yhteensä kahdeksasta tapaamiskerrasta. SKARPPI-vertaisvalistusohjelmaa pilotoidessamme keräsimme nuorilta käyttäjäkokemusta sekä suullisten että kirjallisten palautteiden avulla. Tuloksista ilmeni, että osallistava ja toiminnallinen valistusmuoto on nuorista mielekäs tapa oppia ja käsitellä päihteisiin liittyviä asioita. Oulun ehkäisevän päihdetyön tekijät olivat kiinnostuneita SKARPPI-vertaisvalistusohjelman valmiista mallista, joka on sovellettavissa paikallisiin tai ajankohtaisiin tarpeisiin.