Hihnakuljettimen kiristysmekanismin kehitys ja suunnittelu
Viitala, Sakari (2013)
Viitala, Sakari
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255066
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli kehittää ja suunnitella hihnakuljettimen kiristysmeka-nismi, jolla voidaan korvata nykyinen vastapainomekanismi. Työn tilaajana toimi ruotsalainen insinööritoimisto Eurocon Engineering AB. Yrityksen asiakkaana on kaivosyhtiö LKAB, jolle työ toimitettiin. Hihnakuljettimia käytetään kaivoksella kuljettamaan materiaalia eri prosessien välillä. Hihnakuljettimen toiminnan kan-nalta on olennaista, että hihnaa kiristetään oikealla voimalla. Hihnan kiristämi-seen käytetään yleensä vastapainomekanismia perustuen sen tuottamaan ta-saiseen kiristysvoimaan. Vastapainorakenne on aiheuttanut paljon ongelmia kaivoksella. Likainen ympäristö aiheuttaa kiristysmekanismin jumiutumista ja toimimattomuutta.
Työ oli tuotekehitystyyppinen. Kiristysmekanismin suunnittelua varten perehdyt-tiin kaivosteollisuudessa käytettävien hihnakuljettimien toimintaan ja rakenteisiin sekä hydrauliikkaan. Teoriatietoa kerättiin alan kirjallisuudesta. Vastapainome-kanismin ongelmakohdat selvitettiin vierailemalla kaivoksella ja haastattelemalla sen tuotantohenkilöstöä. Ongelmien kartoittamisen jälkeen ideoitiin erilaisia ki-ristysmekanismeja. Syntyneitä ideoita jatkojalostettiin ja toimimattomat ideat karsittiin. Lopulta päädyttiin yhteen ratkaisuun, joka toteutettiin.
Työssä suunniteltiin hydraulinen kiristysmekanismi, jolla voidaan korvata on-gelmia aiheuttanut vastapainomekanismi. Suunnitellusta kiristysmekanismista tehtiin työpiirustukset ja laadittiin hydraulikaavio osaluetteloineen. Hydraulisella kiristysmekanismilla saavutetaan vastaavat ominaisuudet kuin vastapainome-kanismilla, minkä lisäksi mekanismia suunniteltaessa on otettu huomioon likai-sen ympäristön sille aiheuttamat vaatimukset. Kehitetyllä kiristysmekanismilla saavutetaan hihnakuljettimen luotettavampi toiminta. Suunnittelussa huomioitiin, että kiristysmekanismia voidaan soveltaa myös muihin kuljettimiin. Opinnäyte-työtä voidaan hyödyntää kehitettäessä hihnakuljettimen kiristysmekanismeja.
Työ oli tuotekehitystyyppinen. Kiristysmekanismin suunnittelua varten perehdyt-tiin kaivosteollisuudessa käytettävien hihnakuljettimien toimintaan ja rakenteisiin sekä hydrauliikkaan. Teoriatietoa kerättiin alan kirjallisuudesta. Vastapainome-kanismin ongelmakohdat selvitettiin vierailemalla kaivoksella ja haastattelemalla sen tuotantohenkilöstöä. Ongelmien kartoittamisen jälkeen ideoitiin erilaisia ki-ristysmekanismeja. Syntyneitä ideoita jatkojalostettiin ja toimimattomat ideat karsittiin. Lopulta päädyttiin yhteen ratkaisuun, joka toteutettiin.
Työssä suunniteltiin hydraulinen kiristysmekanismi, jolla voidaan korvata on-gelmia aiheuttanut vastapainomekanismi. Suunnitellusta kiristysmekanismista tehtiin työpiirustukset ja laadittiin hydraulikaavio osaluetteloineen. Hydraulisella kiristysmekanismilla saavutetaan vastaavat ominaisuudet kuin vastapainome-kanismilla, minkä lisäksi mekanismia suunniteltaessa on otettu huomioon likai-sen ympäristön sille aiheuttamat vaatimukset. Kehitetyllä kiristysmekanismilla saavutetaan hihnakuljettimen luotettavampi toiminta. Suunnittelussa huomioitiin, että kiristysmekanismia voidaan soveltaa myös muihin kuljettimiin. Opinnäyte-työtä voidaan hyödyntää kehitettäessä hihnakuljettimen kiristysmekanismeja.