Kliinisen histologian opetusmateriaali
Schroderus, Anna-Mari; Tiilikainen, Reija (2013)
Schroderus, Anna-Mari
Tiilikainen, Reija
Savonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255125
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön ”Histologisen laboratorioprosessin opetusmateriaali” tarkoituksena oli tuottaa opetusmateriaali Savonia-ammattikorkeakoulun bioanalytiikan koulutusohjelman kliinisen histologian opintojaksolle. Suomenkielistä materiaalia histologisesta laboratorioprosessista on tarjolla vähän. Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö ja se tehtiin yhteistyössä Savoniaammattikorkeakoulun ja KYS:n patologian laboratorion kanssa.
Opinnäytetyön raporttiosuudessa käsiteltiin työn kannalta keskeisimmät teoreettiset asiat. Osa-alueina olivat patologia, syöpä, histologinen laboratorioprosessi sekä oppiminen ja hyvän opetusmateriaalin kriteerit. Raportti sisältää kuvauksen myös opinnäytetyönprosessin eri vaiheista.
Opetusmateriaalia varten teoriatietoutta kerättiin asiantuntijoiden haastatteluista ja suomen- että englanninkielisestä kirjallisuudesta kirjastoa ja lääketieteellisiä tietokantoja apuna käyttäen. Valokuvat opetusmateriaaliin kuvattiin itse mikroskoopilla sekä järjestelmäkameralla.
Opetusmateriaalista pyrittiin tekemään käyttökelpoinen erilaisten opiskelijoiden kannalta huomioimalla erilaisia oppimistyylejä. Opetusmateriaali on tiivis ja siihen on kiteytetty olennaiset asiat histologisesta laboratorioprosessista bioanalyytikko-opiskelijan kannalta.
Materiaalin sisältö on luotettavaa, sillä lähdekirjallisuus on ajan tasalla ja hankittiin luotettavista lähteistä.
Opinnäytetyötä varten saatiin asiantuntija-apua myös KYS:n patologian laboratoriosta.
Toiminnallisen opinnäytetyön lopputuotteena syntyneen opetusmateriaalin tavoitteena oli edistää Savonia-ammattikorkeakoulun bioanalyytikko-opiskelijoiden oppimista sekä ammattitaitoa. Lisäksi tavoitteena oli osallistua opetuksen kehittämistoimintaan tekemällä histologian opetusmateriaali.
Opetusmateriaalin käyttökelpoisuus selviää myöhemmin, kun opiskelijat saavat opetusmateriaalin käyttöönsä. Tulevaisuudessa tämän opinnäytetyön rinnalle voisi tuottaa kliinisen sytologian opetusmateriaalin. Nämä opetusmateriaalit yhdessä kattaisivat koko kliinisen patologian laboratorioprosessin.
Opinnäytetyön ”Histologisen laboratorioprosessin opetusmateriaali” tarkoituksena oli tuottaa opetusmateriaali Savonia-ammattikorkeakoulun bioanalytiikan koulutusohjelman kliinisen histologian opintojaksolle. Suomenkielistä materiaalia histologisesta laboratorioprosessista on tarjolla vähän. Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö ja se tehtiin yhteistyössä Savoniaammattikorkeakoulun ja KYS:n patologian laboratorion kanssa.
Opinnäytetyön raporttiosuudessa käsiteltiin työn kannalta keskeisimmät teoreettiset asiat. Osa-alueina olivat patologia, syöpä, histologinen laboratorioprosessi sekä oppiminen ja hyvän opetusmateriaalin kriteerit. Raportti sisältää kuvauksen myös opinnäytetyönprosessin eri vaiheista.
Opetusmateriaalia varten teoriatietoutta kerättiin asiantuntijoiden haastatteluista ja suomen- että englanninkielisestä kirjallisuudesta kirjastoa ja lääketieteellisiä tietokantoja apuna käyttäen. Valokuvat opetusmateriaaliin kuvattiin itse mikroskoopilla sekä järjestelmäkameralla.
Opetusmateriaalista pyrittiin tekemään käyttökelpoinen erilaisten opiskelijoiden kannalta huomioimalla erilaisia oppimistyylejä. Opetusmateriaali on tiivis ja siihen on kiteytetty olennaiset asiat histologisesta laboratorioprosessista bioanalyytikko-opiskelijan kannalta.
Materiaalin sisältö on luotettavaa, sillä lähdekirjallisuus on ajan tasalla ja hankittiin luotettavista lähteistä.
Opinnäytetyötä varten saatiin asiantuntija-apua myös KYS:n patologian laboratoriosta.
Toiminnallisen opinnäytetyön lopputuotteena syntyneen opetusmateriaalin tavoitteena oli edistää Savonia-ammattikorkeakoulun bioanalyytikko-opiskelijoiden oppimista sekä ammattitaitoa. Lisäksi tavoitteena oli osallistua opetuksen kehittämistoimintaan tekemällä histologian opetusmateriaali.
Opetusmateriaalin käyttökelpoisuus selviää myöhemmin, kun opiskelijat saavat opetusmateriaalin käyttöönsä. Tulevaisuudessa tämän opinnäytetyön rinnalle voisi tuottaa kliinisen sytologian opetusmateriaalin. Nämä opetusmateriaalit yhdessä kattaisivat koko kliinisen patologian laboratorioprosessin.