Evaluating corporate social media use : on facebook, twitter and blogs
Sorsa, Mari (2013)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255084
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella muutaman esimerkkiyrityksen tapaa käyttää sosiaalista mediaa ja löytää niistä hyviä esimerkkejä, joita muutkin yritykset voivat ottaa käyttöönsä. Opinnäytetyön tutkimusmetodeina ovat kyselyt ja valittujen yritysten sosiaalisen median sivujen tarkastelu toimivien esimerkkien löytämiseksi. Valitut yritykset olivat Facebookissa Taco Bell Canada, Starbucks USA, SEOmoz, JetBlue Airways ja Nutella Australia ja NZ. Twitteristä valitut yritykset olivat Starbucks USA, Fly.com, Zappos, Burger King ja JetBlue. Valitut blogit olivat Starbucks USA, Fiskars Fiskateers ja Southwest Airlines. Nämä sosiaalisen media kanavat valittiin, koska kirjoitushetkellä ne olivat suosituimpien sosiaalisten medioiden joukossa yritysten ja yksityishenkilöiden keskuudessa. Yritykset valittiin koska ne olivat hyviä pitämään yllä asiakkaiden mielenkiintoa, mutta myös niiden innovatiivisen sosiaalisen median käytön takia. Sosiaalisen media optimointia tutkittiin myös yhtenä tapana jolla yritykset voivat hankkia näkyvyyttä ja seuraajia. Opinnäytetyön lopputulos on, että on olemassa monia menestyksekkäitä esimerkkejä joista ottaa oppia. Jotkut yritykset käyttävät esimerkiksi Twitteriä asiakaspalveluun tai Facebookia sisältömarkkinointiin. Kaikki sosiaalisesta mediasta saatavat hyödyt eivät ole laskettavissa rahallisena arvona. Sosiaalista mediaa voi käyttää myös myymiseen. Sosiaalisen median strategioiden suunnittelussa on asioita joita on syytä ottaa huomioon, esimerkkinä lainopilliset näkökohdat. Olemassa olevia malleja ei voi kopioida suoraan vaan en pitää muuttaa vastaamaan yritysten tavoitteita ja strategioita. Kaiken kaikkiaan, sosiaalisessa mediassa on paljon käyttämättömiä mahdollisuuksia yritysten hyödynnettäväksi.