Päihdevalistuspäivän malli 8.-luokkalaiselle
Kiviranta, Merja; Mäki-Laurila, Johanna; Saukola, Kati (2013)
Kiviranta, Merja
Mäki-Laurila, Johanna
Saukola, Kati
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255156
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyömme toteutettiin yhteistyössä ”Elämänhallinta kuntayhteisössä yhteistoiminta-alueella” –hankkeen kanssa. Hankkeen tarkoitus on tukea lapsen kasvua ja kehitystä kunnassa eri osa-alueet huomioiden. Valitsimme aiheeksi päihdevalistuksen, koska Sastamalan yläkouluikäisten keskuudessa alkoholi, huumeet ja tupakka ovat keskimääräistä suurempi ongelma verrattuna Pirkanmaahan tai koko Suomeen. Suunnittelimme päihdevalistuspäivän mallin yläkoulun 8.-luokkalaisille ja toteutimme orientaatiopäivän sairaanhoitajaopiskelijoille. Mallin avulla opiskelijat pystyivät toteuttamaan päihdevalistuspäivän Sastamalan alueen kahdella eri yläkoululla.
Kokosimme tutkimustietoa nuorten päihteiden käytöstä ja päihteiden aiheuttamista yleisistä haitoista sekä selvitimme, miten yleistä nuorten päihteiden käyttö on Suomessa. Tavoitteenamme oli herättää nuorissa ajatuksia ja keskustelua sekä antaa samalla realistista ja ajanmukaista tietoa päihteiden käytön vaaroista ja haittatekijöistä. Halusimme käyttää hyväksemme toiminnallisia menetelmiä, koska nuoret haluavat kokea kuuluvansa joukkoon ja olla osallisina, eivätkä esimerkiksi vain passiivisesti kuunnella yksipuolista valistusta jonkun muun toimesta.
Suunnittelimme päihdevalituksen toteutuvan niin sanottuina rasteina, joita oli kolme: alkoholi, tupakka ja huumeet. Toiminnallisuuden lisäksi huomioimme nuorten erilaiset tyylit oppia, joten suunnittelimme rastien sisälle osallistavaa, kuunneltavaa ja katseltavaa toimintaa. Orientaatiopäivä sairaanhoitajaopiskelijoille toteutettiin käymällä rastien sisällöt yksityiskohtaisesti läpi. Näin he saivat itse kokea, miltä toiminnallisuus tuntui osana oppimista ja näkivät samalla, mitä menetelmiä olimme ajatelleet millekin rastille valistuksen tueksi. Jokaisella rastilla oli ensimmäisenä pieni toiminnallinen tuokio, jonka tarkoituksena oli auttaa oppilaita ryhmäytymään. Tämän jälkeen oli tietoiskuja sisältävää toimintaa: alkoholi rastilla lukulattia ja kännikapina -peli, tupakka rastilla aiheeseen liittyvä ristikko sekä huume rastilla dvd -elokuva. Jokaisen rastin loppuun varasimme aikaa yhteiseen keskusteluun, aiheen purkuun ja reflektointiin pienryhmissä.
Valistuspäivän mallia voi viedä jatkossa yläkouluille ja toteuttaa valistusta rastityyppisesti hyödyntäen toiminnallisia menetelmiä valistuksen tukena. Jatkotutkimusehdotuksiamme ovat kvalitatiivinen tutkimus päihdevalistuspäivän toimivuudesta sekä tutkimus sosiaalisen median vaikutuksesta nuorten huumausaineiden käytön aloitukseen.
Kokosimme tutkimustietoa nuorten päihteiden käytöstä ja päihteiden aiheuttamista yleisistä haitoista sekä selvitimme, miten yleistä nuorten päihteiden käyttö on Suomessa. Tavoitteenamme oli herättää nuorissa ajatuksia ja keskustelua sekä antaa samalla realistista ja ajanmukaista tietoa päihteiden käytön vaaroista ja haittatekijöistä. Halusimme käyttää hyväksemme toiminnallisia menetelmiä, koska nuoret haluavat kokea kuuluvansa joukkoon ja olla osallisina, eivätkä esimerkiksi vain passiivisesti kuunnella yksipuolista valistusta jonkun muun toimesta.
Suunnittelimme päihdevalituksen toteutuvan niin sanottuina rasteina, joita oli kolme: alkoholi, tupakka ja huumeet. Toiminnallisuuden lisäksi huomioimme nuorten erilaiset tyylit oppia, joten suunnittelimme rastien sisälle osallistavaa, kuunneltavaa ja katseltavaa toimintaa. Orientaatiopäivä sairaanhoitajaopiskelijoille toteutettiin käymällä rastien sisällöt yksityiskohtaisesti läpi. Näin he saivat itse kokea, miltä toiminnallisuus tuntui osana oppimista ja näkivät samalla, mitä menetelmiä olimme ajatelleet millekin rastille valistuksen tueksi. Jokaisella rastilla oli ensimmäisenä pieni toiminnallinen tuokio, jonka tarkoituksena oli auttaa oppilaita ryhmäytymään. Tämän jälkeen oli tietoiskuja sisältävää toimintaa: alkoholi rastilla lukulattia ja kännikapina -peli, tupakka rastilla aiheeseen liittyvä ristikko sekä huume rastilla dvd -elokuva. Jokaisen rastin loppuun varasimme aikaa yhteiseen keskusteluun, aiheen purkuun ja reflektointiin pienryhmissä.
Valistuspäivän mallia voi viedä jatkossa yläkouluille ja toteuttaa valistusta rastityyppisesti hyödyntäen toiminnallisia menetelmiä valistuksen tukena. Jatkotutkimusehdotuksiamme ovat kvalitatiivinen tutkimus päihdevalistuspäivän toimivuudesta sekä tutkimus sosiaalisen median vaikutuksesta nuorten huumausaineiden käytön aloitukseen.