Miljöaspekternas inverkan på affärsverksamheten : Case Detur
Kallio, Emmi-Maria (2013)
Kallio, Emmi-Maria
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304275319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304275319
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää jos matkatoimiston ympäristöstrategiat vaikuttavat kuluttajan valintaan mitä matkatoimistoa hän käyttää ja jos liiketoiminnassa kannattaisi olla integroitu ympäristöstrategia. Painopiste tulee olemaan kuluttajien suhtautumisessa ympäristöasioihin ja jos nämä asenteet tulevat esiin matkaa varatessa. Toisena tavoitteena on selvittää jos on eroja eri demograafisten ryhmien välillä.
Teoreettinen viitekehys on jaettu kestävään kehitykseen ja – matkailuun sekä kuluttajakäyttäytymiseen. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta tehtiin kysely, joka lähetettiin Deturin keräämälle asiakasrekisterille. Tutkimus tehtiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen ja toteutettiin helmikuussa 2013. Tärkeimmät tulokset jotka ilmenivät oli, että suomalaiset ovat hyvin yhtenäinen ja ympäristötietoinen ryhmä joka arvostaa kestävää ajattelua, mutta joka ei ole halukas toimimaan näiden ajatusten mukaisesti. Enemmistö pitää tärkeänä, että matkatoimistoilla on integroitu ympäristöstrategia toiminnassaan mutta samaan aikaan kuluttajat eivät kiinnitä huomiota näihin seikkoihin matkaa varatessa. Tutkimuksen pohjalta voi todeta, että suuria eroja eri demograafisten ryhmien käyttäytymisten välillä ei ole ja että kestävä matkailu on trendi, joka tulee olemaan vieläkin tärkeämpi tulevaisuudessa. Nuorempaa sukupolvea pidetään hyvin ympäristötietoisena ja nämä tulevat viemään trendiä eteenpäin. Tutkimuksen mukaan tietoisuuden kasvattaminen sekä sitoumus kaikilta osapuolilta on edellytys kestävälle matkailulle.
Teoreettinen viitekehys on jaettu kestävään kehitykseen ja – matkailuun sekä kuluttajakäyttäytymiseen. Teoreettisen viitekehyksen pohjalta tehtiin kysely, joka lähetettiin Deturin keräämälle asiakasrekisterille. Tutkimus tehtiin kvantitatiivista menetelmää käyttäen ja toteutettiin helmikuussa 2013. Tärkeimmät tulokset jotka ilmenivät oli, että suomalaiset ovat hyvin yhtenäinen ja ympäristötietoinen ryhmä joka arvostaa kestävää ajattelua, mutta joka ei ole halukas toimimaan näiden ajatusten mukaisesti. Enemmistö pitää tärkeänä, että matkatoimistoilla on integroitu ympäristöstrategia toiminnassaan mutta samaan aikaan kuluttajat eivät kiinnitä huomiota näihin seikkoihin matkaa varatessa. Tutkimuksen pohjalta voi todeta, että suuria eroja eri demograafisten ryhmien käyttäytymisten välillä ei ole ja että kestävä matkailu on trendi, joka tulee olemaan vieläkin tärkeämpi tulevaisuudessa. Nuorempaa sukupolvea pidetään hyvin ympäristötietoisena ja nämä tulevat viemään trendiä eteenpäin. Tutkimuksen mukaan tietoisuuden kasvattaminen sekä sitoumus kaikilta osapuolilta on edellytys kestävälle matkailulle.