Islam ja suomalainen koulu : Islamilaiset tiedonlähteet, peruspilarit ja niiden käytännön vaikutukset suomalaisessa koulussa
Ropponen, Mervi; Petäjä, Pia; Piispanen, Sinikka (2013)
Ropponen, Mervi
Petäjä, Pia
Piispanen, Sinikka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304275321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304275321
Tiivistelmä
Suomen kansainvälistyminen on johtanut erilaisten kansallisuuksien ja kulttuurien kohtaamiseen kouluympäristössä tuoden myös opettajan työhön uudenlaisia haasteita. Koulujen ihmissuhteet ovat opettajien ja oppilaiden verkosto, joissa erilaiset uskonnot, arvot, säännöt ja käytännöt kohtaavat.
Tässä kehittämistyössämme nostimme esiin keskeiset islamin tiedonlähteet ja peruspilarit sekä näiden vaikutukset muslimien arkeen ja suomalaiseen kouluun. Lähestyimme islaminuskonnon näkyvyyttä koulumaailman arjessa sekä tarkastelimme yleisesti niitä ilmiöitä, joihin opettaja työssään saattaa törmätä. Lähtökohtaisesti työmme sisältö ei ollut kaikenkattava pelkästään jo siksi, että islaminuskonnon tulkinnat eri kansallisissa ja heimollisissa kulttuureissa ovat kovin erilaiset. Suomessakin on kuitenkin tärkeää tuntea islamilaisen tiedon lähteet; Koraanin perusviestit ja –tulkinnat sekä niistä nousevat islamin peruspilarit. On oleellista ottaa huomioon muslimien prioriteetit ymmärtäen miksi ja miten he elävät arjen sekä kokevat koulumaailman.
Arjen käytännön kulttuurisista ja uskonnollisista eroavaisuuksista nostimme esille yleisesti muun muassa muslimien ruokavalioon ja pukeutumiseen liittyvät käytänteet. Koulunkäynnin suhteen esittelimme esikoulun ja peruskoulun opetuksessa muslimeille esiin tulevia poikkeuksellisia tilanteita, joiden käytänteitä myös kannattaisi pohtia ja sovitella yhdessä koulun opettajien kanssa. Nämä tilanteet liittyvät lähinnä oman uskonnon ja oman kielen opetukseen, taideaineiden opetukseen ja tyttöjen liikunnan opetukseen.
Koulun ja kodin välinen yhteistyö on kaikille tärkeää lapsille tärkeää, mutta maahanmuuttajien kohdalla se voi olla erityisen haasteellista pelkästään jo yhteisen kielen puutteen vuoksi. Erilaisten tukitoimien, tulkkien ja erityisesti oikean asennoitumisen kautta vältytään varmasti monelta ongelmalta.
Halusimme myös elävöittää ja syventää aihettamme haastattelemalla suomalaista naisopettajaa, jolle islamin uskonto on tuttu asia sekä henkilökohtaisenettä työelämän kautta. Haastattelun aikana korostui erityisellä tavalla juuri ihmisten erilaisuus; myös islamin uskonnossa. Opettajan tulee tulla tietoiseksi ja ymmärtää kunkin oppilaan lähtökohdat.
Tässä kehittämistyössämme nostimme esiin keskeiset islamin tiedonlähteet ja peruspilarit sekä näiden vaikutukset muslimien arkeen ja suomalaiseen kouluun. Lähestyimme islaminuskonnon näkyvyyttä koulumaailman arjessa sekä tarkastelimme yleisesti niitä ilmiöitä, joihin opettaja työssään saattaa törmätä. Lähtökohtaisesti työmme sisältö ei ollut kaikenkattava pelkästään jo siksi, että islaminuskonnon tulkinnat eri kansallisissa ja heimollisissa kulttuureissa ovat kovin erilaiset. Suomessakin on kuitenkin tärkeää tuntea islamilaisen tiedon lähteet; Koraanin perusviestit ja –tulkinnat sekä niistä nousevat islamin peruspilarit. On oleellista ottaa huomioon muslimien prioriteetit ymmärtäen miksi ja miten he elävät arjen sekä kokevat koulumaailman.
Arjen käytännön kulttuurisista ja uskonnollisista eroavaisuuksista nostimme esille yleisesti muun muassa muslimien ruokavalioon ja pukeutumiseen liittyvät käytänteet. Koulunkäynnin suhteen esittelimme esikoulun ja peruskoulun opetuksessa muslimeille esiin tulevia poikkeuksellisia tilanteita, joiden käytänteitä myös kannattaisi pohtia ja sovitella yhdessä koulun opettajien kanssa. Nämä tilanteet liittyvät lähinnä oman uskonnon ja oman kielen opetukseen, taideaineiden opetukseen ja tyttöjen liikunnan opetukseen.
Koulun ja kodin välinen yhteistyö on kaikille tärkeää lapsille tärkeää, mutta maahanmuuttajien kohdalla se voi olla erityisen haasteellista pelkästään jo yhteisen kielen puutteen vuoksi. Erilaisten tukitoimien, tulkkien ja erityisesti oikean asennoitumisen kautta vältytään varmasti monelta ongelmalta.
Halusimme myös elävöittää ja syventää aihettamme haastattelemalla suomalaista naisopettajaa, jolle islamin uskonto on tuttu asia sekä henkilökohtaisenettä työelämän kautta. Haastattelun aikana korostui erityisellä tavalla juuri ihmisten erilaisuus; myös islamin uskonnossa. Opettajan tulee tulla tietoiseksi ja ymmärtää kunkin oppilaan lähtökohdat.