Hoitotyöntekijöiden kuvaus fyysisesti kaltoinkohdellun alle kouluikäisen lapsen hoitotyöstä : "Kyllähän niissä on hirveen vahvat tunnelataukset"
Oinonen, Sari (2009)
Oinonen, Sari
Lahden ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047108
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912047108
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata fyysisesti kaltoinkohdellun alle kouluikäisen lapsen hoitotyötä. Tarkoituksena on myös kuvata millaista tukea hoitotyöntekijät ovat saaneet sekä millaista tukea ja koulutusta he tarvitsevat fyysisesti kaltoinkohdellun alle kouluikäisen lapsen hoitotyöhön. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä ymmärrystä fyysisesti kaltoinkohdeltujen lasten hoitotyöstä, herättää keskustelua työyhteisöissä ja siten saada voimavaroja fyysisesti kaltoinkohdellun lapsen hoitotyöhön.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Laadullinen tutkimusmenetelmä soveltuu hyvin todellisen elämän kuvaamiseen osallistujien subjektiivisesta näkökulmasta (Kylmä & Juvakka 2007, 26). Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään keskussairaalan lastenosaston hoitotyöntekijöiden kanssa. Opinnäytetyöhön osallistui kolme hoitotyöntekijää.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Teemahaastattelussa edettiin valittujen teemojen ja niihin liittyvien tarkentavien kysymysten pohjalta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Opinnäytetyön tuloksissa fyysisesti kaltoinkohdellun alle kouluikäisen lapsen hoitotyötä kuvataan moniammatilliseksi yhteistyöksi lapsen hyvinvoinnin turvaamiseksi. Kokemus ja luottamus omaan ammattitaitoon koetaan auttavan omien tunteiden käsittelyssä ja kollegan tukemisessa.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni hoitotyöntekijöiden saadun tuen muodostuvan kollegiaalisesta tuesta sekä muualta saadusta tuesta. Työssä jaksamisen tueksi toivotaan tavoitteellista keskustelua työyhteisössä sekä toimintamallia ohjaamaan hoitotyötä, johon sisältyy työnohjaus.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella tutkimusmenetelmällä. Laadullinen tutkimusmenetelmä soveltuu hyvin todellisen elämän kuvaamiseen osallistujien subjektiivisesta näkökulmasta (Kylmä & Juvakka 2007, 26). Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä erään keskussairaalan lastenosaston hoitotyöntekijöiden kanssa. Opinnäytetyöhön osallistui kolme hoitotyöntekijää.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Teemahaastattelussa edettiin valittujen teemojen ja niihin liittyvien tarkentavien kysymysten pohjalta. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Opinnäytetyön tuloksissa fyysisesti kaltoinkohdellun alle kouluikäisen lapsen hoitotyötä kuvataan moniammatilliseksi yhteistyöksi lapsen hyvinvoinnin turvaamiseksi. Kokemus ja luottamus omaan ammattitaitoon koetaan auttavan omien tunteiden käsittelyssä ja kollegan tukemisessa.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni hoitotyöntekijöiden saadun tuen muodostuvan kollegiaalisesta tuesta sekä muualta saadusta tuesta. Työssä jaksamisen tueksi toivotaan tavoitteellista keskustelua työyhteisössä sekä toimintamallia ohjaamaan hoitotyötä, johon sisältyy työnohjaus.