Tuotetietovuotojen ennaltaehkäisy yhteistyökumppaniverkostossa
Erkkilä, Santtu (2013)
Erkkilä, Santtu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295420
Tiivistelmä
Tuotetietovuodot ovat vahingollisia yritysten liiketoiminnalle, koska ne luovat erilaista ja usein negatiivistä sekä huhuihin perustuvaa mielikuvaa yritysten tulevista tuotteista. Negatiivinen ja väärään tietoon perustuvat ensivaikutelma tuotteesta vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja siten vähentää myyntiä. Tuotetietovuodot tulevat kalliiksi yrityksille, koska niiden täytyy investoida lisää markkinointiviestintään pystyäkseen vaikuttamaan kuluttajien mielikuviin. Tuotetietovuotojen määrä on kasvanut merkittävisti viime vuosina, koska bloggerit ovat luoneet markkinat, jotka pyrkivät kaikin keinoin saamaan käsiinsä tietoa julkaisemattomista tuotteista julkaistakseen ne blogisivustollaan. Bloggerit rahoittavat toimintansa mainoksilla, mikä tarkoittaa sitä, että heidän tulonsa ovat riippuvaisia sivuston kävijämääristä. Kävijämäärien suuruus on puolestaan riippuvainen sivuston sisällön houkuttelevuudesta ja tuoreudesta.
Nykyinen liiketoiminta on kansainvälistä ja laajasti verkottoitunutta, mikä tarkoittaa työskentelyä lukuisten eri kulttuureista ja erilaisilta liiketoiminta-alueilta tulevien yhteistyökumppaneiden kanssa. Työskentely pitää sisällään arvokkaan tuotetiedon jakamista yhteistyökumppaneille, jotta nämä voivat tuottaa lisäarvoa yrityksen liiketoiminnalle. Yhteistyökumppaneiden kanssa työskentely lisää tietoriskin toteutumisen todennäköisyyttä, koska yrityksen arvokasta tietoa tullaan käsittelemään useammissa paikoissa ja useampien eri ihmisten toimesta. Yhteistyökumppaniverkostot koostuvat usein sadoista tai jopa tuhansista yrityksistä, mikä tekee turvallisuuden hallinnasta erittäin haastavaa. Yhteistyökumppanien ja ostajayrityksen välillä on sopimus, joka määrittää miten arvokasta tietoa tulee käsitellä ja millaisilla turvallisuuskontrolleilla tulee suojata. Noiden muodollisten kontrollien lisäksi ostajayritys yleensä auditoi yhteistyökumppanin turvallisuusjärjestelyt saadakseen käsityksen heidän turvallisuuskyvykkyydestään. Muita tyypillisiä käytäntöjä ovat yritysten välinen turvallisuusyhteistyö ja yhteistyökumppanin turvallisuustietoisuustason parantaminen.
Opinnäytetyöni pureutuu ylläkuvattuihin haasteisiin Nokian yhteistyökumppaniverkostossa. Työn tavoitteena on selvittää millaisilla menetelmillä voidaan ennaltaehkäistä tuotetietovuotoja Nokian yhteistyökumppaniverkostossa. Työssä hyödynnetään toimintatutkimuksen menetelmää, koska se soveltuu hyvin kehittämistyön tueksi. Osana toimintatutkimusta tehtiin perusteellinen nykytila-analyysi Nokian yhteistyökumppaniverkos-tosta sekä siihen liittyvistä sidosryhmistä. Myös viime vuosien tuotetietovuototapaukset analysoitiin, jotta ymmärretään, miten ja miksi vuodot syntyvät. Vuotojen taustalla ovat yleensä ihmiset, jotka tietämättömyyttään, vahingossa tai tahallaan vuotavat tietoa paikkoihin, joista bloggerit ne löytävät.
Menetelmien jalkauttamisessä keskityttiin kaikkiin sidosryhmiin ja niissä erityisesti ihmisiin ja uudenlaisen, avoimemman turvallisuuskulttuuriin luomiseen Nokian ja sen yhteistyökumppanien välille. Painopiste oli siis sosiaalisten kontrollien käytön lisäämisessä. Käytetyillä menetelmillä onnistuttiin vähentämään tuotetietovuotoja yhteistyökumppani-verkostossa.
Nykyinen liiketoiminta on kansainvälistä ja laajasti verkottoitunutta, mikä tarkoittaa työskentelyä lukuisten eri kulttuureista ja erilaisilta liiketoiminta-alueilta tulevien yhteistyökumppaneiden kanssa. Työskentely pitää sisällään arvokkaan tuotetiedon jakamista yhteistyökumppaneille, jotta nämä voivat tuottaa lisäarvoa yrityksen liiketoiminnalle. Yhteistyökumppaneiden kanssa työskentely lisää tietoriskin toteutumisen todennäköisyyttä, koska yrityksen arvokasta tietoa tullaan käsittelemään useammissa paikoissa ja useampien eri ihmisten toimesta. Yhteistyökumppaniverkostot koostuvat usein sadoista tai jopa tuhansista yrityksistä, mikä tekee turvallisuuden hallinnasta erittäin haastavaa. Yhteistyökumppanien ja ostajayrityksen välillä on sopimus, joka määrittää miten arvokasta tietoa tulee käsitellä ja millaisilla turvallisuuskontrolleilla tulee suojata. Noiden muodollisten kontrollien lisäksi ostajayritys yleensä auditoi yhteistyökumppanin turvallisuusjärjestelyt saadakseen käsityksen heidän turvallisuuskyvykkyydestään. Muita tyypillisiä käytäntöjä ovat yritysten välinen turvallisuusyhteistyö ja yhteistyökumppanin turvallisuustietoisuustason parantaminen.
Opinnäytetyöni pureutuu ylläkuvattuihin haasteisiin Nokian yhteistyökumppaniverkostossa. Työn tavoitteena on selvittää millaisilla menetelmillä voidaan ennaltaehkäistä tuotetietovuotoja Nokian yhteistyökumppaniverkostossa. Työssä hyödynnetään toimintatutkimuksen menetelmää, koska se soveltuu hyvin kehittämistyön tueksi. Osana toimintatutkimusta tehtiin perusteellinen nykytila-analyysi Nokian yhteistyökumppaniverkos-tosta sekä siihen liittyvistä sidosryhmistä. Myös viime vuosien tuotetietovuototapaukset analysoitiin, jotta ymmärretään, miten ja miksi vuodot syntyvät. Vuotojen taustalla ovat yleensä ihmiset, jotka tietämättömyyttään, vahingossa tai tahallaan vuotavat tietoa paikkoihin, joista bloggerit ne löytävät.
Menetelmien jalkauttamisessä keskityttiin kaikkiin sidosryhmiin ja niissä erityisesti ihmisiin ja uudenlaisen, avoimemman turvallisuuskulttuuriin luomiseen Nokian ja sen yhteistyökumppanien välille. Painopiste oli siis sosiaalisten kontrollien käytön lisäämisessä. Käytetyillä menetelmillä onnistuttiin vähentämään tuotetietovuotoja yhteistyökumppani-verkostossa.