Paremman seuran puolesta : Kehittämissuosituksia Jyväskylän Naisvoimistelijoiden kilpailu- ja valmennustoimintaan
Husari, Sanni (2013)
Husari, Sanni
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255160
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän Naisvoimistelijoiden kilpailun ja valmennuksen toimialan valmentajien tämänhetkisiä tuntemuksia valmennustyöhönsä liittyen, tunnistaa niistä kehittämistä kaipaavia kokonaisuuksia ja laatia niiden perusteella hyödyllisiä kehittämissuosituksia toiminnan edelleen kehittämiseksi. Jyväskylän Naisvoimistelijat kun on jo alueellisesti merkittävä lasten ja nuorten liikuttaja ja Suomessa yksi lajin tunnetummista voimisteluseuroista.
Opinnäytetyössäni tarkastelen yleisesti, mitä valmentajuus on, minkälainen on sen sija suomalaisessa kansalaistoiminnassa sekä millaisina toimijoina valmentajat itse itsensä kokevat. Työn teoreettinen viitekehys rakentuu kansalaistoiminnan, urheiluseurojen ja valmennuksen lainalaisuuksista. Opinnäytetyöni on kehittämissuuntautunut pohdinta, jossa sovellan jo olemassa olevaa tietoa ja uutta kerättyä tietoa JNV:n toiminnan kehittämisen työkaluksi. Tarkastelen, miten seuran ja erityisesti valmentajien toimintaa voisi järjestö- ja vapaaehtoistyön kannalta katsottuna kehittää. Olen rajannut kehittämisideani, ja tutkimuskysymykseni kuuteen aihepiiriin, joita ovat osallisuus, yhteisöllisyys, yhteistyö, osaamisen tunnistaminen ja kehittäminen, laadunvarmistus sekä organisaation tunteminen ja yhteiset toimintamallit.
Aineistoni olen kerännyt erilaisin menetelmin ja analysoinnissa on kyse monen erilaisen menetelmän yhdistämisestä. Sähköinen Webropol -kysely valikoitui vastaajajoukon eli koko JNV:n valmentajajoukon suuruuden vuoksi kätevimpänä vaihtoehtona. Aineistoa keräsin lisäksi seuran toiminnanjohtajan haastattelulla, seuran valmentajien työnohjauksen kalvosarjoja analysoimalla sekä työnohjauksessa vetämäni Learning Cafe- oppimisfoorumin avulla.
Tuloksia analysoin kehittämisen näkökulmasta: mitä voisi kehittää ja miten? Avainasemassa oli kehittämiskohteiden tunnistaminen ja oikeasuuntainen kehittäminen. Kaikki kehittämisteemani ovat vaiku-tussuhteessa ja jopa riippuvaisia toisistaan.
Aineistojen mukaan valmentajat eivät itse ole kovin innokkaita vapaaehtoisia, mutta sitäkin enemmän he kokevat kannustavansa valmennettaviaan aktiiviseen seuratyöhön. He ovat luottavaisia omaan osaamiseensa ja jakavat sitä mielelleen eteenpäin, mutta toivovat enemmän tietojen ja taitojen jakamisen tilanteita ja yhteistyötä edistäviä toimintoja. Viestinnässä on heidän mielestään paljon parantamisen varaa ja he kaipaavat seuralta enemmän tukea työssä jaksamiseen. Seuran valmentajat näkevät koulutuksen hyvin tärkeänä ja kaipaavat yhtenäisempiä toimintalinjoja laadukkaamman toiminnan takaamiseksi
Opinnäytetyöni on vahvasti työelämänlähtöinen, sillä tuotan tietoa Jyväskylän Naisvoimistelijoiden kilpailun ja valmennuksen toimialan toiminnan hyväksi. Tutkimuksen tuloksiin nojaamiani kehittämissuosituksia on mahdollista ja toivottavaakin hyödyntää myös muissa urheiluseuroissa.
Opinnäytetyössäni tarkastelen yleisesti, mitä valmentajuus on, minkälainen on sen sija suomalaisessa kansalaistoiminnassa sekä millaisina toimijoina valmentajat itse itsensä kokevat. Työn teoreettinen viitekehys rakentuu kansalaistoiminnan, urheiluseurojen ja valmennuksen lainalaisuuksista. Opinnäytetyöni on kehittämissuuntautunut pohdinta, jossa sovellan jo olemassa olevaa tietoa ja uutta kerättyä tietoa JNV:n toiminnan kehittämisen työkaluksi. Tarkastelen, miten seuran ja erityisesti valmentajien toimintaa voisi järjestö- ja vapaaehtoistyön kannalta katsottuna kehittää. Olen rajannut kehittämisideani, ja tutkimuskysymykseni kuuteen aihepiiriin, joita ovat osallisuus, yhteisöllisyys, yhteistyö, osaamisen tunnistaminen ja kehittäminen, laadunvarmistus sekä organisaation tunteminen ja yhteiset toimintamallit.
Aineistoni olen kerännyt erilaisin menetelmin ja analysoinnissa on kyse monen erilaisen menetelmän yhdistämisestä. Sähköinen Webropol -kysely valikoitui vastaajajoukon eli koko JNV:n valmentajajoukon suuruuden vuoksi kätevimpänä vaihtoehtona. Aineistoa keräsin lisäksi seuran toiminnanjohtajan haastattelulla, seuran valmentajien työnohjauksen kalvosarjoja analysoimalla sekä työnohjauksessa vetämäni Learning Cafe- oppimisfoorumin avulla.
Tuloksia analysoin kehittämisen näkökulmasta: mitä voisi kehittää ja miten? Avainasemassa oli kehittämiskohteiden tunnistaminen ja oikeasuuntainen kehittäminen. Kaikki kehittämisteemani ovat vaiku-tussuhteessa ja jopa riippuvaisia toisistaan.
Aineistojen mukaan valmentajat eivät itse ole kovin innokkaita vapaaehtoisia, mutta sitäkin enemmän he kokevat kannustavansa valmennettaviaan aktiiviseen seuratyöhön. He ovat luottavaisia omaan osaamiseensa ja jakavat sitä mielelleen eteenpäin, mutta toivovat enemmän tietojen ja taitojen jakamisen tilanteita ja yhteistyötä edistäviä toimintoja. Viestinnässä on heidän mielestään paljon parantamisen varaa ja he kaipaavat seuralta enemmän tukea työssä jaksamiseen. Seuran valmentajat näkevät koulutuksen hyvin tärkeänä ja kaipaavat yhtenäisempiä toimintalinjoja laadukkaamman toiminnan takaamiseksi
Opinnäytetyöni on vahvasti työelämänlähtöinen, sillä tuotan tietoa Jyväskylän Naisvoimistelijoiden kilpailun ja valmennuksen toimialan toiminnan hyväksi. Tutkimuksen tuloksiin nojaamiani kehittämissuosituksia on mahdollista ja toivottavaakin hyödyntää myös muissa urheiluseuroissa.