Pieni yritys suuressa maailmassa: pk-yritysten kansainvälistymisstrategioita ja -malleja
Vähämartti, Tiia (2013)
Vähämartti, Tiia
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255085
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia suomalaisten pienten ja keskisuurten yritysten kansainvälistymisstrategioita ja -malleja. Tavoitteena on luoda tarpeeksi laaja, mutta kuitenkin melko tiivis tietopaketti pk-yrityksille erilaisista kansainvälistymisstrategioista, -malleista ja -prosesseista, joita he voivat hyödyntää omassa toiminnassaan, joko lähtiessä uusille kansainvälisille markkinoille tai tarkastellessaan ja muokatessaan jo olemassa olevia toimintamallejaan.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee pk-yritysten kansainvälistymistä keskittyen siihen ensin yleisesti ja sen jälkeen tarkastellen tarkemmin kansainvälistymisessä käytettäviä strategioita, malleja ja prosesseja. Teoriaosuus luo myös pohjan tutkimukselle.
Työn empiirinen osuus tutkii kolmen eri suomalaisen pk-yrityksen kansainvälistymisen etenemistä. Tutkimus on toteutettu teemahaastattelujen avulla, haastattelemalla jokaisen tapausyrityksen toimitusjohtajaa. Haastatteluissa selvitettiin yritysten kansainvälistymisen käynnistymistä ja kehittymistä, hyötyjä ja haittoja sekä suositeltavaa strategiaa.
Johtopäätökset muodostettiin vertailemalla teoreettista viitekehystä sekä saatuja tutkimustuloksia. Näiden perusteella voidaan todeta, ettei yhtä yksittäistä mallia tai strategiaa kansainvälistymiselle voida osoittaa, vaan jokainen yritys on yksilöllinen samoin kuin heidän tapansa toimia liike-elämässä. Jokaisen yrityksen tulee siis luoda oma uniikki strategiansa kilpailukyvyn varmistamiseksi kansainvälisillä markkinoilla.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee pk-yritysten kansainvälistymistä keskittyen siihen ensin yleisesti ja sen jälkeen tarkastellen tarkemmin kansainvälistymisessä käytettäviä strategioita, malleja ja prosesseja. Teoriaosuus luo myös pohjan tutkimukselle.
Työn empiirinen osuus tutkii kolmen eri suomalaisen pk-yrityksen kansainvälistymisen etenemistä. Tutkimus on toteutettu teemahaastattelujen avulla, haastattelemalla jokaisen tapausyrityksen toimitusjohtajaa. Haastatteluissa selvitettiin yritysten kansainvälistymisen käynnistymistä ja kehittymistä, hyötyjä ja haittoja sekä suositeltavaa strategiaa.
Johtopäätökset muodostettiin vertailemalla teoreettista viitekehystä sekä saatuja tutkimustuloksia. Näiden perusteella voidaan todeta, ettei yhtä yksittäistä mallia tai strategiaa kansainvälistymiselle voida osoittaa, vaan jokainen yritys on yksilöllinen samoin kuin heidän tapansa toimia liike-elämässä. Jokaisen yrityksen tulee siis luoda oma uniikki strategiansa kilpailukyvyn varmistamiseksi kansainvälisillä markkinoilla.