Inarin kunnan esiopetuksen nykytila ja kehittämistarpeet koulutuksen arviointineuvoston kehittämisehdotusten näkökulmasta
Portti, Heli (2013)
Portti, Heli
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304305669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304305669
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Inarin kunnan esiopetuksen kehittämistarpeita suhteessa Opetus- ja kulttuuriministeriön suositukseen esiopetuksen järjestämisestä ja laadusta. Opinnäytetyössä tutkitaan, toteutuvatko Opetus- ja kulttuuriministeriön suositukset Inarin kunnan esiopetuksessa ja millaisia esiopetuksen kehittämisen haasteita esiopetuksen parissa toimivat kokevat työssään.
Teoriapohjana opinnäytetyössäni käsitellään Inarin kunnan esiopetuksen nykyistä tilaa, valtakunnallisia suosituksia esiopetuksen järjestämisestä sekä esiopetuksen suunnittelussa huomionarvoisia seikkoja, kuten esiopetuksen pedagogiikkaa.
Opinnäytetyön pääaineistona toimii Inarin kunnan esiopetusryhmien henkilöstölle totetutettu kysely, jota oma havainnointini tukee. Aineiston käsittely pohjaa laadullisen aineiston teoriasidonnaiseen sisällönanalyysiin, jossa aineistoa on lähestytty Opetus- ja kulttuuriministeriön suosituksiin pohjautuvalla teemoittelulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan Inarin kunnan esiopettajat ovat tyytyväisiä henkilöstön määrään ja melko tyytyväisiä henkilöstön pätevyyteen. Kehittämistoiveita nousi esiin koskien opetuksen lapsilähtöisyyttä, kunnan esiopetussuunnitelman päivitystä sekä esiopetuksen parissa työskentelevien yhteistyön eteenpäin viemistä.
Teoriapohjana opinnäytetyössäni käsitellään Inarin kunnan esiopetuksen nykyistä tilaa, valtakunnallisia suosituksia esiopetuksen järjestämisestä sekä esiopetuksen suunnittelussa huomionarvoisia seikkoja, kuten esiopetuksen pedagogiikkaa.
Opinnäytetyön pääaineistona toimii Inarin kunnan esiopetusryhmien henkilöstölle totetutettu kysely, jota oma havainnointini tukee. Aineiston käsittely pohjaa laadullisen aineiston teoriasidonnaiseen sisällönanalyysiin, jossa aineistoa on lähestytty Opetus- ja kulttuuriministeriön suosituksiin pohjautuvalla teemoittelulla.
Tutkimuksen tulosten mukaan Inarin kunnan esiopettajat ovat tyytyväisiä henkilöstön määrään ja melko tyytyväisiä henkilöstön pätevyyteen. Kehittämistoiveita nousi esiin koskien opetuksen lapsilähtöisyyttä, kunnan esiopetussuunnitelman päivitystä sekä esiopetuksen parissa työskentelevien yhteistyön eteenpäin viemistä.