Digitaalinen markkinointiviestintä osana uuden organisaatiobrändin rakentamista : Case: Oppimis- ja ohjauskeskus Onerva
Virtanen, Sanna-Kaisa (2013)
Virtanen, Sanna-Kaisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025757
Tiivistelmä
Kehittämistyön lähtökohtana oli Oppimis- ja ohjauskeskus Onervan markkinointiviestinnän kehittäminen. Oppimis- ja ohjauskeskus Onerva on kahden organisaation, Haukkarannan ja Jyväskylän näkövammaisten koulujen yhdistymisen kautta syntynyt erityisopetuksen asiantuntijaorganisaatio.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli tarkastella organisaatiobrändin rakentumista sekä kehittää uudenlaisia markkinointiviestinnän toimenpiteitä tunnettuuden kasvattamiseksi. Lisäksi kehittämistyön tavoitteena oli tuoda organisaatioon uudenlaista näkemystä markkinoinnin suunnittelusta ja toteuttamisesta hyödyntäen erityisesti digitaalisen markkinointiviestinnän keinoja.
Kehittämistyön lähestymistapana oli tapaustutkimus. Markkinoinnin kehittämisen taustalla oli ollut markkinoinnin lähtötilannekartoitus, jonka tavoitteena oli kartoittaa toimintaympäristöä. Kehittämistä varten menetelminä käytettiin kyselyä, ryhmähaastattelua ja vertailua vastaavanlaisen erityiskoulun markkinoinnin toteuttamisesta. Yhteisöllisen ideointimenetelmän avulla ideoitiin teemoja markkinointiviestinnän sisällöksi. Näiden menetelmien kautta tavoitteena oli tuottaa toimenpide-ehdotuksia, joilla perinteisempiin markkinointikeinoihin tottuneen organisaation markkinointia pyritään kehittämään asiakaslähtöisillä, kiinnostavilla sisällöillä. Sisältöön painottuvan markkinoinnin avulla organisaatio pystyy rakentamaan brändiään, kasvattamaan verkkonäkyvyyttään ja tunnettuuttaan oman toimialansa edelläkävijänä.
Kehittämistyön tuloksena voidaan todeta, että muuttuva toimintaympäristö vaatii organisaatioita kehittämään toimintamallejaan. Organisaatiobrändin rakentaminen vaatii pitkäjänteistä, suunnitelmallista työtä sekä mielikuviin vaikuttamista. Nykypäivän digitaaliselta markkinoinnilta vaaditaan yhdensuuntaisten viestien sijaan vuorovaikutuksellista ja asiakkaille kohdennettua, asiakaslähtöistä mielenkiintoista sisältöä. Markkinoinnin toteuttamiseen tulee osallistaa koko henkilökunta. On tärkeää löytää organisaatiosta avainhenkilöt, jotka vievät brändimielikuvaa ja tietoisuutta palveluista eteenpäin myös sosiaalisen median palveluissa.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli tarkastella organisaatiobrändin rakentumista sekä kehittää uudenlaisia markkinointiviestinnän toimenpiteitä tunnettuuden kasvattamiseksi. Lisäksi kehittämistyön tavoitteena oli tuoda organisaatioon uudenlaista näkemystä markkinoinnin suunnittelusta ja toteuttamisesta hyödyntäen erityisesti digitaalisen markkinointiviestinnän keinoja.
Kehittämistyön lähestymistapana oli tapaustutkimus. Markkinoinnin kehittämisen taustalla oli ollut markkinoinnin lähtötilannekartoitus, jonka tavoitteena oli kartoittaa toimintaympäristöä. Kehittämistä varten menetelminä käytettiin kyselyä, ryhmähaastattelua ja vertailua vastaavanlaisen erityiskoulun markkinoinnin toteuttamisesta. Yhteisöllisen ideointimenetelmän avulla ideoitiin teemoja markkinointiviestinnän sisällöksi. Näiden menetelmien kautta tavoitteena oli tuottaa toimenpide-ehdotuksia, joilla perinteisempiin markkinointikeinoihin tottuneen organisaation markkinointia pyritään kehittämään asiakaslähtöisillä, kiinnostavilla sisällöillä. Sisältöön painottuvan markkinoinnin avulla organisaatio pystyy rakentamaan brändiään, kasvattamaan verkkonäkyvyyttään ja tunnettuuttaan oman toimialansa edelläkävijänä.
Kehittämistyön tuloksena voidaan todeta, että muuttuva toimintaympäristö vaatii organisaatioita kehittämään toimintamallejaan. Organisaatiobrändin rakentaminen vaatii pitkäjänteistä, suunnitelmallista työtä sekä mielikuviin vaikuttamista. Nykypäivän digitaaliselta markkinoinnilta vaaditaan yhdensuuntaisten viestien sijaan vuorovaikutuksellista ja asiakkaille kohdennettua, asiakaslähtöistä mielenkiintoista sisältöä. Markkinoinnin toteuttamiseen tulee osallistaa koko henkilökunta. On tärkeää löytää organisaatiosta avainhenkilöt, jotka vievät brändimielikuvaa ja tietoisuutta palveluista eteenpäin myös sosiaalisen median palveluissa.