”Tää opettajan etiikkahan ei oo ollenkaan niin selkeää.” : Opettajan kohtaamia eettisiä haasteita viittomakommunikaation perheopetuksessa
Känkänen, Heidi (2013)
Känkänen, Heidi
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304285360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304285360
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia eettisiä haasteita opettajat kohtaavat viittomakommunikaation perheopetustyössä, sekä miten ja minkä avulla opettajat ratkaisevat kohtaamiaan haasteita. Lisäksi työn tilaaja, Evantia Oy:n Opetustilaus.fi -palvelu oli huomioitu ottamalla yhdeksi selvityksen kohteeksi, miten opettajat kokevat palvelun roolin eettisten haasteiden ratkaisemisessa sekä aiheeseen liittyvän tiedon ja avun saamisessa.
Opinnäytetyön kvalitatiivinen tutkimusosuus toteutettiin teemahaastattelumenetelmällä. Haastatteluihin osallistui kuusi (6) viittomakommunikaation perheopetuksia tekevää opettajaa, jotka olivat ammatiltaan viittomakielen tai puhevammaisten tulkkeja. Haastatteluaineiston analysointi tehtiin teemoittelemalla ja tyypittelemällä haastatteluissa esiin tulleita aiheita.
Tutkimustuloksissa on tuotu esille haastateltujen opettajien kertomia kokemuksia heidän perheopetuksessa kohtaamistaan eettisistä haasteista sekä heidän ratkaisujaan haasteiden selvittämiseksi. Kokemukset on esitelty sitaatteina, jotka on poimittu haastatteluaineistosta. Lisäksi tulokset kertovat, mistä opettajat hakevat apua eettisiä haasteita ratkaistessaan.
Koska vaihtoehtoisten kommunikaatiomenetelmien opettajille ei ole omia ammattieettisiä ohjeita, tutkimuksessa on käsitelty myös opettajien ajatuksia viittomakielen tulkin ammattisäännöstön, puhevammaisten tulkkauspalvelun eettisten periaatteiden sekä Opetusalan ammattijärjestön opettajan eettisten periaatteiden sopivuudesta ohjaamaan viittomakommunikaation perheopettajan työtä. Tulosten perusteella on pohdittu sellaisten ammattieettisten ohjeiden tarvetta, jotka olisi tehty nimenomaan puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä opettaville opettajille.
Viittomakommunikaatio-näkökulmasta huolimatta opinnäytetyöstä voivat hyötyä kaikki erilaisia puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä perheissä opettavat ammattilaiset ja alan opiskelijat sekä heidän työtään ohjaavat esimiehet ja työnohjaajat.
Opinnäytetyön kvalitatiivinen tutkimusosuus toteutettiin teemahaastattelumenetelmällä. Haastatteluihin osallistui kuusi (6) viittomakommunikaation perheopetuksia tekevää opettajaa, jotka olivat ammatiltaan viittomakielen tai puhevammaisten tulkkeja. Haastatteluaineiston analysointi tehtiin teemoittelemalla ja tyypittelemällä haastatteluissa esiin tulleita aiheita.
Tutkimustuloksissa on tuotu esille haastateltujen opettajien kertomia kokemuksia heidän perheopetuksessa kohtaamistaan eettisistä haasteista sekä heidän ratkaisujaan haasteiden selvittämiseksi. Kokemukset on esitelty sitaatteina, jotka on poimittu haastatteluaineistosta. Lisäksi tulokset kertovat, mistä opettajat hakevat apua eettisiä haasteita ratkaistessaan.
Koska vaihtoehtoisten kommunikaatiomenetelmien opettajille ei ole omia ammattieettisiä ohjeita, tutkimuksessa on käsitelty myös opettajien ajatuksia viittomakielen tulkin ammattisäännöstön, puhevammaisten tulkkauspalvelun eettisten periaatteiden sekä Opetusalan ammattijärjestön opettajan eettisten periaatteiden sopivuudesta ohjaamaan viittomakommunikaation perheopettajan työtä. Tulosten perusteella on pohdittu sellaisten ammattieettisten ohjeiden tarvetta, jotka olisi tehty nimenomaan puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä opettaville opettajille.
Viittomakommunikaatio-näkökulmasta huolimatta opinnäytetyöstä voivat hyötyä kaikki erilaisia puhetta tukevia ja korvaavia kommunikaatiomenetelmiä perheissä opettavat ammattilaiset ja alan opiskelijat sekä heidän työtään ohjaavat esimiehet ja työnohjaajat.