Microsoft Dynamics CRM myynnin johtamisen apuvälineenä
Kivistö, Kalle (2013)
Kivistö, Kalle
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295389
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295389
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, kuinka tehokkaasti eri yritykset hyödyntävät Microsoft Dynamics CRM -asiakkuudenhallintaohjelmistoa myynnin johtamisen apuvälineenä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään asiakkuudenhallintaa, myynnin johtamista ja Microsoft Dynamics CRM -asiakkuudenhallintaohjelmistoa. Myynti nykypäivänä on hyvin asiakas- ja asiakassuhdekeskeistä. Myynnin johtamisella pyritään varmistumaan, että yrityksen myynti toimii parhaalla mahdollisella tavalla. Microsoft Dynamics CRM tarjoaa tekniset puitteet myynnin johtamisen harjoittamiseen.
Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen ja se toteutettiin lähettämällä sähköinen kyselylomake eri yrityksille. Tutkimukseen osallistui yhteensä 61 henkilöä yrityksistä jotka käyttävät päivittäisessä myyntityössään Microsoft Dynamics CRM -asiakkuudenhallintaohjelmistoa. Tutkimukseen vastanneet henkilöt toimivat yrityksessään joko myynnin johdon, myynnin- tai muiden tehtävien parissa. Kyselyssä selvitettiin, kuinka hyvin yrityksen myyntiprosessi on mallinnettu Microsoft Dynamics CRM -järjestelmään, kuinka hyvin käyttäjät uskovat yrityksensä hyödyntävän Microsoft Dynamics CRM -järjestelmää sekä minkälaisia Microsoft Dynamics CRM -järjestelmän myynnin johtamisen työvälineitä yritys hyödyntää myyntityössään.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että monet yritykset eivät hyödynnä Microsoft Dynamics CRM -järjestelmää tehokkaimmalla mahdollisella tavalla myynnin johtamisen apuvälineenä. Puutteita löytyi mm. yritysten myyntiprosessin mallintamisesta CRM -järjestelmään, raportointityökalujen käytöstä, asiakaspuheluiden ja asiakastapaamisten seuraamisesta sekä myyntitavoitteiden asettamisesta ja seuraamisesta Microsoft Dynamics CRM -järjestelmässä. Tutkimukseen vastanneet henkilöt kuvailivat Microsoft Dynamics CRM -järjestelmän käytön tehokkuutta yrityksissään myynnin johtamisen näkökulmasta keskimääräisesti melko tehottomaksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään asiakkuudenhallintaa, myynnin johtamista ja Microsoft Dynamics CRM -asiakkuudenhallintaohjelmistoa. Myynti nykypäivänä on hyvin asiakas- ja asiakassuhdekeskeistä. Myynnin johtamisella pyritään varmistumaan, että yrityksen myynti toimii parhaalla mahdollisella tavalla. Microsoft Dynamics CRM tarjoaa tekniset puitteet myynnin johtamisen harjoittamiseen.
Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen ja se toteutettiin lähettämällä sähköinen kyselylomake eri yrityksille. Tutkimukseen osallistui yhteensä 61 henkilöä yrityksistä jotka käyttävät päivittäisessä myyntityössään Microsoft Dynamics CRM -asiakkuudenhallintaohjelmistoa. Tutkimukseen vastanneet henkilöt toimivat yrityksessään joko myynnin johdon, myynnin- tai muiden tehtävien parissa. Kyselyssä selvitettiin, kuinka hyvin yrityksen myyntiprosessi on mallinnettu Microsoft Dynamics CRM -järjestelmään, kuinka hyvin käyttäjät uskovat yrityksensä hyödyntävän Microsoft Dynamics CRM -järjestelmää sekä minkälaisia Microsoft Dynamics CRM -järjestelmän myynnin johtamisen työvälineitä yritys hyödyntää myyntityössään.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että monet yritykset eivät hyödynnä Microsoft Dynamics CRM -järjestelmää tehokkaimmalla mahdollisella tavalla myynnin johtamisen apuvälineenä. Puutteita löytyi mm. yritysten myyntiprosessin mallintamisesta CRM -järjestelmään, raportointityökalujen käytöstä, asiakaspuheluiden ja asiakastapaamisten seuraamisesta sekä myyntitavoitteiden asettamisesta ja seuraamisesta Microsoft Dynamics CRM -järjestelmässä. Tutkimukseen vastanneet henkilöt kuvailivat Microsoft Dynamics CRM -järjestelmän käytön tehokkuutta yrityksissään myynnin johtamisen näkökulmasta keskimääräisesti melko tehottomaksi.