Asiakas ideoiden lähteenä – joukkoistaminen tuotekehityksessä : case: Eirikuva Oy
Lehtinen, Annika (2013)
Lehtinen, Annika
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295509
Tiivistelmä
Internetin ja yhteisöllisen median käytön yleistyminen on mahdollistanut asiakkaan uudenlaisen aktivoitumisen. Nykyasiakas on halukas osallistumaan ja olemaan mukana kehittämässä paremmin tarpeitaan vastaavia tuotteita. Asiakkaan ja yrityksen välinen vuorovaikutus on hyvin ratkaiseva tekijä onnistuneessa tuotekehitysprosessissa. Joukkoistamista hyödyntämällä asiakas voidaan osallistaa laaja-alaisesti yrityksen liiketoimintaan, myös tuotekehitykseen.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee joukkoistamisen toteuttamista osana yrityksen tuotekehitysprosessia ja erityisesti sen ideointivaihetta. Työn toimeksiantajana toimi Eirikuva Oy, joka on lahtelainen valokuva-alan yritys. Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa ja löytää ne keinot, joilla asiakas voitaisiin joukkoistamista hyödyntäen yhdistää osaksi kohdeyrityksen tuotekehitysprosessin alkupäätä.
Tutkimuksen teoreettinen osuus jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan tuotekehitystä, sen prosessivaiheita sekä tuotteen ja asiakkaan suhdetta tuotekehityksen näkökulmasta. Toisessa osassa perehdytään puolestaan joukkoistamiseen ilmiönä ja sen sovellettavuuteen tuotekehitystoimintaan.
Empiirisessä osuudessa tarkastellaan ja analysoidaan kolmen eri yrityksen tapoja käyttää ja hyödyntää joukkoistamista liiketoiminnassaan. Analyysin tavoitteena oli saada käytännön näkökulmaa kehitysehdotuksien tueksi. Lopuksi esitetyt kehitysehdotukset perustuvat sekä tähän analyysiin että teoreettiseen viitekehykseen. Lisäksi kohdeyrityksen edustajaa haastateltiin nykyisen tuotekehitysprosessin kartoittamiseksi.
Yritysten joukkoistamissivustojen tarkastelu osoitti, että vuorovaikutteisuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota joukkoistamisalustan toteutuksessa. Tunne yhteisöön kuulumisesta voi olla tärkeämpi kannustin osallistumiselle kuin siitä saatavat palkkiot tai palkinnot. Resursseistaan riippuen Eirikuva Oy voisi hyödyntää joukkoistamista joko hankemuotoisena tai integroida sen pysyvämmäksi osaksi tuotekehitystään. Oikein toteutettuna joukkoistaminen tarjoaa tehokkaan keinon saada asiakkaat mukaan yrityksen toimintaan.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö käsittelee joukkoistamisen toteuttamista osana yrityksen tuotekehitysprosessia ja erityisesti sen ideointivaihetta. Työn toimeksiantajana toimi Eirikuva Oy, joka on lahtelainen valokuva-alan yritys. Tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa ja löytää ne keinot, joilla asiakas voitaisiin joukkoistamista hyödyntäen yhdistää osaksi kohdeyrityksen tuotekehitysprosessin alkupäätä.
Tutkimuksen teoreettinen osuus jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan tuotekehitystä, sen prosessivaiheita sekä tuotteen ja asiakkaan suhdetta tuotekehityksen näkökulmasta. Toisessa osassa perehdytään puolestaan joukkoistamiseen ilmiönä ja sen sovellettavuuteen tuotekehitystoimintaan.
Empiirisessä osuudessa tarkastellaan ja analysoidaan kolmen eri yrityksen tapoja käyttää ja hyödyntää joukkoistamista liiketoiminnassaan. Analyysin tavoitteena oli saada käytännön näkökulmaa kehitysehdotuksien tueksi. Lopuksi esitetyt kehitysehdotukset perustuvat sekä tähän analyysiin että teoreettiseen viitekehykseen. Lisäksi kohdeyrityksen edustajaa haastateltiin nykyisen tuotekehitysprosessin kartoittamiseksi.
Yritysten joukkoistamissivustojen tarkastelu osoitti, että vuorovaikutteisuuteen tulee kiinnittää erityistä huomiota joukkoistamisalustan toteutuksessa. Tunne yhteisöön kuulumisesta voi olla tärkeämpi kannustin osallistumiselle kuin siitä saatavat palkkiot tai palkinnot. Resursseistaan riippuen Eirikuva Oy voisi hyödyntää joukkoistamista joko hankemuotoisena tai integroida sen pysyvämmäksi osaksi tuotekehitystään. Oikein toteutettuna joukkoistaminen tarjoaa tehokkaan keinon saada asiakkaat mukaan yrityksen toimintaan.