Dokumenttielokuvan kuvauksen haasteet : CASE: Syntagma Error
Haverinen, Joni (2013)
Haverinen, Joni
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025904
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305025904
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitellään dokumenttielokuvan kuvaamista ja sen tuomia haasteita. Opinnäytetyön produktiivinen työ on Syntagma Error -niminen dokumenttielokuva. Se kertoo kahdesta kreikkalaisesta nuoresta ja heidän ajatuksistaan ja tunteistaan siitä, millaista on elää nykypäivän Kreikassa ja sen
talouskriisin keskellä.
Työssä tutkitaan teoriapohjalta dokumenttielokuvan merkitystä ja sen eri moodeja. Esituotantovaiheessa perehdytään dokumenttielokuvan käsikirjoittamiseen, kuvakäsikirjoitukseen ja kuvaajan suhteeseen niitä kohtaan. Niissä kappaleissa
pohditaan asioita, kuten millainen dokumenttielokuvan käsikirjoituksen tulisi olla ja mitä ongelmia tekijöillä oli käsikirjoituksen suunnitteluvaiheessa. Produktiivisen
osion kuvauksessa kerrotaan kuvaajan toimenkuvasta ja eri kuvaustilanteiden lähtökohdista ja toteutustavoista sekä siitä, millaisella kameralla elokuva kuvattiin ja mitkä ovat sen hyvät ja huonot puolet.
Loppupohdinnassa tekijä miettii produktiivisen osion tekemistä aina esituotannon hyvistä ja huonoista puolista, aina kuvaustilanteiden ongelmiin ja saavutuksiin.
talouskriisin keskellä.
Työssä tutkitaan teoriapohjalta dokumenttielokuvan merkitystä ja sen eri moodeja. Esituotantovaiheessa perehdytään dokumenttielokuvan käsikirjoittamiseen, kuvakäsikirjoitukseen ja kuvaajan suhteeseen niitä kohtaan. Niissä kappaleissa
pohditaan asioita, kuten millainen dokumenttielokuvan käsikirjoituksen tulisi olla ja mitä ongelmia tekijöillä oli käsikirjoituksen suunnitteluvaiheessa. Produktiivisen
osion kuvauksessa kerrotaan kuvaajan toimenkuvasta ja eri kuvaustilanteiden lähtökohdista ja toteutustavoista sekä siitä, millaisella kameralla elokuva kuvattiin ja mitkä ovat sen hyvät ja huonot puolet.
Loppupohdinnassa tekijä miettii produktiivisen osion tekemistä aina esituotannon hyvistä ja huonoista puolista, aina kuvaustilanteiden ongelmiin ja saavutuksiin.