Tiimityö toimitusketjun tehostajana : case: Teknologiayritys A.
Silvennoinen, Anastasia (2013)
Silvennoinen, Anastasia
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305015718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305015718
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa kohdeyrityksen A toimitusketjun kehittämiskohteita ja ehdottaa kehittämissuosituksia. Toinen tavoite oli selvittää, mitkä kriittiset tekijät vaikuttavat kohdeyrityksen Laskutus- ja logistiikkaosaston työn laatuun ja löytää keinot sen parantamiseen.
Työ on kvalitatiivinen tutkimus, joka suoritettiin haastatteluiden, havainnoinnin,yrityksen sisäisten dokumenttien ja aiheeseen liittyvän teorian avulla. Haastattelut pidettiin osaston työntekijöille ja toimitusketjun jäsenille helmikuussa 2013. Viitekehyksenä käytetään toimitusketjun hallinta- ja tiimityöteorioita.
Tutkimuksessa todettiin, että toimitusketjun hallinnassa on tärkeää, että toimitusketjua ohjataan keskitetysti ja jatkuvana prosessina. Tiimityö on hyvä keino toimitusketjun toiminnan kehittämiseen, koska se parantaa tiedonkulkua ja lisää tiimijäsenten ymmärrystä toimintaa kokonaisuudessa.
Tutkimuksen tuloksina selvitettiin toimitusketjun heikkoudet ja esitettiin kehittämissuosituksia yritykselle. Yrityksen on tuettava toimitusketjun toimintaa yhtenä kokonaisuutena. Toimitusketju on suuri joukko ihmisiä ja tavoite on, että he kaikki toimisivat yhtenä joukkueena. Lisäksi ehdotettiin kehittämissuosituksia Laskutus- ja Logistiikkaosaston henkilöstölle.
Työ on kvalitatiivinen tutkimus, joka suoritettiin haastatteluiden, havainnoinnin,yrityksen sisäisten dokumenttien ja aiheeseen liittyvän teorian avulla. Haastattelut pidettiin osaston työntekijöille ja toimitusketjun jäsenille helmikuussa 2013. Viitekehyksenä käytetään toimitusketjun hallinta- ja tiimityöteorioita.
Tutkimuksessa todettiin, että toimitusketjun hallinnassa on tärkeää, että toimitusketjua ohjataan keskitetysti ja jatkuvana prosessina. Tiimityö on hyvä keino toimitusketjun toiminnan kehittämiseen, koska se parantaa tiedonkulkua ja lisää tiimijäsenten ymmärrystä toimintaa kokonaisuudessa.
Tutkimuksen tuloksina selvitettiin toimitusketjun heikkoudet ja esitettiin kehittämissuosituksia yritykselle. Yrityksen on tuettava toimitusketjun toimintaa yhtenä kokonaisuutena. Toimitusketju on suuri joukko ihmisiä ja tavoite on, että he kaikki toimisivat yhtenä joukkueena. Lisäksi ehdotettiin kehittämissuosituksia Laskutus- ja Logistiikkaosaston henkilöstölle.