Markkinointiviestintäsuunnitelma: : Vesiurheilualan yritys
Vuoristo, Juha (2013)
Vuoristo, Juha
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036054
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinointiviestintäsuunnitelma vesiurheilualan yritykselle. Kyseessä oli vuoden 2012 alkupuolella aloittanut uusi yritys, jolla ei vielä ollut markkinointiviestintäsuunnitelmaa. Tähän asti markkinointiviestintää oli hoidettu lähinnä yrityksen oman Facebook-sivun kautta. Yrityksen toimialan ollessa vähemmän tunnettu, vaaditaan markkinointiviestinnältä erityistä onnistumista tehtävässään. Vesiurheilualan ollessa Suomessa vielä toistaiseksi pienessä mittakaavassa, on alan yritysten oltava jollain tapaa esillä kokoajan, jotta vesiurheilu saadaan urheilulajina tunnetummaksi.
Tavoitteena oli löytää pienyritykselle sopivia markkinointiviestinnän keinoja. Työssä käytettiin markkinoinnin ja viestinnän kirjallisuutta teoreettisen viitekehyksen luomiseen. Samalla käytiin läpi brändiä ja sen rakentamista prosessina.
Ensimmäiseksi kartoitettiin jo olemassa olevat resurssit ja yrityksen nykytila. Seuraavaksi lähdettiin miettimään, miten käytössä olevia resursseja kohdennetaan, jotta saadaan aikaan tuloksia markkinointiviestinnän alueella. Kohdeyritys on pienyritys, budjetti tulee pysymään maltillisena.
Tarkoituksena oli esitellä yrittäjälle konkreettisia keinoja siitä, miten markkinointiviestintää voidaan toteuttaa. Yrittäjä tarvitsee kustannustehokkaita keinoja, joilla tavoitetaan uusia asiakkaita ja saadaan yritys ihmisten tietoisuuteen. Lopputuloksena kohdeyritykselle valmistui markkinointiviestintäsuunnitelma, joka saadaan heti käyttöön. Aktiivisella ja modernilla markkinointiviestinnällä yritys tulee kohentamaan asemiaan vesiurheilualalla. Aktiivinen ote erityisesti sosiaalisen median käytössä on tärkeä osa tätä alaa. Aktiivisuuden lisäksi tarvitaan kuitenkin suunnitelmallisuutta ja uusia ideoita markkinointiviestintään.
Tavoitteena oli löytää pienyritykselle sopivia markkinointiviestinnän keinoja. Työssä käytettiin markkinoinnin ja viestinnän kirjallisuutta teoreettisen viitekehyksen luomiseen. Samalla käytiin läpi brändiä ja sen rakentamista prosessina.
Ensimmäiseksi kartoitettiin jo olemassa olevat resurssit ja yrityksen nykytila. Seuraavaksi lähdettiin miettimään, miten käytössä olevia resursseja kohdennetaan, jotta saadaan aikaan tuloksia markkinointiviestinnän alueella. Kohdeyritys on pienyritys, budjetti tulee pysymään maltillisena.
Tarkoituksena oli esitellä yrittäjälle konkreettisia keinoja siitä, miten markkinointiviestintää voidaan toteuttaa. Yrittäjä tarvitsee kustannustehokkaita keinoja, joilla tavoitetaan uusia asiakkaita ja saadaan yritys ihmisten tietoisuuteen. Lopputuloksena kohdeyritykselle valmistui markkinointiviestintäsuunnitelma, joka saadaan heti käyttöön. Aktiivisella ja modernilla markkinointiviestinnällä yritys tulee kohentamaan asemiaan vesiurheilualalla. Aktiivinen ote erityisesti sosiaalisen median käytössä on tärkeä osa tätä alaa. Aktiivisuuden lisäksi tarvitaan kuitenkin suunnitelmallisuutta ja uusia ideoita markkinointiviestintään.