Opiskelijaohjauksen laatusuositukset kliinisellä fysiologialla : Materiaalikansio ohjauksen tueksi
Tuomisalo, Tuire (2013)
Tuomisalo, Tuire
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305035990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305035990
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Keski-Suomen sairaanhoitopiirin kliiniselle fysiologialle opiskelijanohjauksen tueksi laatusuosituksia, jolloin opiskelijoiden ohjaus olisi laadukkaampaa ja kaikille tasa-arvoista. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa
materiaalikansio kliinisen fysiologian käyttöön, joka sisältää laatusuositukset opiskelijaohjaukseen ja toimii ohjaajien tukena sekä ohjaa heidän toimintaansa. Materiaali sisältää myös kliinisen fysiologian kannalta tärkeitä käytännön tietoja harjoitteluun tuleville opiskelijoille.
Laadukkaan ohjauksen avainhenkilöitä ovat kliinisellä fysiologialla työskentelevät henkilöt, jotka luovat ja kehittävät oppimisympäristöä sekä järjestävät opiskelijalle mielekkäitä oppimiskokemuksia. Laadukkaan opiskelijanohjauksen yksi keskeisimpiä tavoitteita on opiskelijan ammatillisen kasvun sekä ammatti-identiteetin kehittymisen edistäminen.
Bioanalytiikan opintoihin kuuluu keskeisenä osa-alueena kliinisen fysiologian opintoja sekä käytännön harjoittelujaksoja. Kliinisen fysiologian opetus pyritään toteuttamaan tutkivaa työotetta noudattaen ja keskeistä opinnoissa onkin, että teoreettinen tieto kehittyy toiminnaksi ja opiskelijan näkemys tiedon ja käytännön välisestä yhteydestä laajenee. Ohjatussa harjoittelussa opiskelijalla on hyvä mahdollisuus soveltaa teoreettisia tietojaan käytännön työhön.
Tämän kliiniselle fysiologialle tehdyn materiaalikansion ja laatusuositusten pohjana ovat toimineet sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisen kehittämisohjelman tuotokset. KASTE-ohjelma oli sosiaali- ja terveydenhuollon pääohjelma vuosina 2008-2011, jonka avulla ohjattiin sekä tuettiin kunnallisen sosiaali- ja terveydenhuollon kehittymistä. Yhtenä teemana ohjelmassa oli luoda yhtenäistä linjausta opiskelijoiden ohjaukselle terveysalalla ja näin syntyivät opiskelijanohjauksen laatusuositukset.
materiaalikansio kliinisen fysiologian käyttöön, joka sisältää laatusuositukset opiskelijaohjaukseen ja toimii ohjaajien tukena sekä ohjaa heidän toimintaansa. Materiaali sisältää myös kliinisen fysiologian kannalta tärkeitä käytännön tietoja harjoitteluun tuleville opiskelijoille.
Laadukkaan ohjauksen avainhenkilöitä ovat kliinisellä fysiologialla työskentelevät henkilöt, jotka luovat ja kehittävät oppimisympäristöä sekä järjestävät opiskelijalle mielekkäitä oppimiskokemuksia. Laadukkaan opiskelijanohjauksen yksi keskeisimpiä tavoitteita on opiskelijan ammatillisen kasvun sekä ammatti-identiteetin kehittymisen edistäminen.
Bioanalytiikan opintoihin kuuluu keskeisenä osa-alueena kliinisen fysiologian opintoja sekä käytännön harjoittelujaksoja. Kliinisen fysiologian opetus pyritään toteuttamaan tutkivaa työotetta noudattaen ja keskeistä opinnoissa onkin, että teoreettinen tieto kehittyy toiminnaksi ja opiskelijan näkemys tiedon ja käytännön välisestä yhteydestä laajenee. Ohjatussa harjoittelussa opiskelijalla on hyvä mahdollisuus soveltaa teoreettisia tietojaan käytännön työhön.
Tämän kliiniselle fysiologialle tehdyn materiaalikansion ja laatusuositusten pohjana ovat toimineet sosiaali- ja terveydenhuollon kansallisen kehittämisohjelman tuotokset. KASTE-ohjelma oli sosiaali- ja terveydenhuollon pääohjelma vuosina 2008-2011, jonka avulla ohjattiin sekä tuettiin kunnallisen sosiaali- ja terveydenhuollon kehittymistä. Yhtenä teemana ohjelmassa oli luoda yhtenäistä linjausta opiskelijoiden ohjaukselle terveysalalla ja näin syntyivät opiskelijanohjauksen laatusuositukset.