Elämän suuntaa etsimässä : Ammattistartti ammatillisen suuntautumisen tukena
Sannamo, Hanna (2013)
Sannamo, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036098
Tiivistelmä
Kehittämishanke on laadullinen tutkimus, jossa tarkastellaan ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaavan ja valmistavan koulutuksen toiminnan tarjoamaa tukea ammatinvalintaan sekä elämänhallintaan. Kehittämishankkeen kiinnostus kohdistui siihen, miten nuoret itse kokivat ja kuvasivat koulutuksen työmenetelmien vaikuttaneen heidän opiskeluun ja elämänhallintaan koulutuksen aikana. Tavoitteena on saada opiskelijoiden ääni kuuluviin ja löytää konkreettisia kehittämisehdotuksia ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaavan ja valmistavan koulutuksen kehittämiseksi jatkossa.
Tutkimukseen osallistui kymmenen ohjaavan ja valmistavan koulutuksen opiskelijaa. Tutkimuksen aineisto muodostui opiskelijoille tehdyistä teemahaastatteluista. Opiskelijoille tehtiin kaksi haastattelua, koulutuksen alkaessa ja koulutuksen päättyessä. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua, joka oli luonteva analysointimenetelmä teemahaastatteluille.
Ohjaavan ja valmistavan koulutuksen työmenetelmien todettiin pääsääntöisesti tukevan nuorten omien tavoitteiden toteutumista. Esimerkiksi nuorten ammatinvalintaa tukivat koulutusmahdollisuuksiin liittyvän tietoisuuden kasvaminen, uskon palautuminen omiin kykyihin ja omien kykyjen ja mahdollisuuksien lähentyminen sekä ammatti-identiteetin kasvun käynnistyminen. Nuorten elämänhallintaa tukevat asiat olivat nuorta kunnioittava, arvostava ja tasa-arvoinen kohtaaminen, perheen ja ystävien tuki, ammattistarttiryhmän vertaistuki sekä koulutuksen tavoitteiden ja toiminnan mielekäs yhteys. Kehittämishankkeen tuloksena saatiin hyviä kehittämisehdotuksia ohjaavan ja valmistavan koulutuksen käytännön kehittämistyöhön. Tuloksia voidaan hyödyntää myös laajemmalti esimerkiksi koulutuksen järjestäjien opetussuunnitelmatyössä.
Tutkimukseen osallistui kymmenen ohjaavan ja valmistavan koulutuksen opiskelijaa. Tutkimuksen aineisto muodostui opiskelijoille tehdyistä teemahaastatteluista. Opiskelijoille tehtiin kaksi haastattelua, koulutuksen alkaessa ja koulutuksen päättyessä. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua, joka oli luonteva analysointimenetelmä teemahaastatteluille.
Ohjaavan ja valmistavan koulutuksen työmenetelmien todettiin pääsääntöisesti tukevan nuorten omien tavoitteiden toteutumista. Esimerkiksi nuorten ammatinvalintaa tukivat koulutusmahdollisuuksiin liittyvän tietoisuuden kasvaminen, uskon palautuminen omiin kykyihin ja omien kykyjen ja mahdollisuuksien lähentyminen sekä ammatti-identiteetin kasvun käynnistyminen. Nuorten elämänhallintaa tukevat asiat olivat nuorta kunnioittava, arvostava ja tasa-arvoinen kohtaaminen, perheen ja ystävien tuki, ammattistarttiryhmän vertaistuki sekä koulutuksen tavoitteiden ja toiminnan mielekäs yhteys. Kehittämishankkeen tuloksena saatiin hyviä kehittämisehdotuksia ohjaavan ja valmistavan koulutuksen käytännön kehittämistyöhön. Tuloksia voidaan hyödyntää myös laajemmalti esimerkiksi koulutuksen järjestäjien opetussuunnitelmatyössä.