Kouluterveydenhoitajat lastenreumaa sairastavien lasten ja heidän perheidensä tukena
Äijälä, Kirsi; Sokka, Heta-Riina (2013)
Äijälä, Kirsi
Sokka, Heta-Riina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305046195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305046195
Tiivistelmä
Idea opinnäytetyöhön lähti liikkeelle henkilökohtaisesta kiinnostuksesta lastenreumaan sairautena ja sen vaikutuksista koko perheeseen. Opinnäytetyössä tavoitteena oli selvittää, miten terveydenhoitajat osallistuivat reumalapsen hoitoon ja perheen tukemiseen. Opinnäytetyötä, joka käsitteli terveydenhoitajan osuutta lastenreumaa sairastavan lapsen ja hänen perheensä hoidossa, ei ole aikaisemmin tehty, joten näkökulmalla saatiin uutta tietoa, jolle on varmasti hyötyä jatkossa. Opinnäytetyössä käytetty aineisto on tarkasti valittua alan kirjallisuutta ja tutkimuksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaista tietoa ja kokemuksia kouluterveydenhoitajilla on lastenreumasta. Työssä tarkasteltiin lisäksi, minkälaista yhteistyötä perheiden kanssa tehdään moniammatillisen tiimin jäsenenä. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja menetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua. Yhteistyötä tehtiin Hämeenlinnan kaupungin kouluterveydenhoitajien ja heidän esimiehensä kanssa. Haastattelu pidettiin marraskuussa 2012.
Aineistosta selvisi, että kouluterveydenhoitajat kohtasivat hyvin vaihtelevassa määrin lastenreumaa sairastavia lapsia. Toisten lasten elämään sairaus vaikutti hyvin vähän, mutta osalle lapsista lisätuki oli hyvin tarpeellista. Tuen tarvetta esiintyi erityisesti sairauden fyysisillä ja psyykkisillä osa-alueilla. Kouluterveydenhoitajat toimivat lasten tukijoina ja kannustajina kouluyhteisössä tiiviissä yhteystyössä lapsen perheen kanssa. Kouluterveydenhoitajat tekivät moniammatillista työtä muun muassa fysioterapeutin, koulun opettajien sekä erikoissairaanhoidon kanssa.
Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää esimerkiksi lastenreuman vaikutuksia perheen näkökulmasta. Lisäksi kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla voisi tutkia kouluterveydenhoitajien kokemuksia lastenreuman vaikutuksista lapsen ja perheen elämään. Tällöin tuloksena olisi laajempi näkökulma lastenreuman vaikutuksista ja yhteistyöstä kouluterveydenhuollon kanssa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaista tietoa ja kokemuksia kouluterveydenhoitajilla on lastenreumasta. Työssä tarkasteltiin lisäksi, minkälaista yhteistyötä perheiden kanssa tehdään moniammatillisen tiimin jäsenenä. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja menetelmänä käytettiin ryhmähaastattelua. Yhteistyötä tehtiin Hämeenlinnan kaupungin kouluterveydenhoitajien ja heidän esimiehensä kanssa. Haastattelu pidettiin marraskuussa 2012.
Aineistosta selvisi, että kouluterveydenhoitajat kohtasivat hyvin vaihtelevassa määrin lastenreumaa sairastavia lapsia. Toisten lasten elämään sairaus vaikutti hyvin vähän, mutta osalle lapsista lisätuki oli hyvin tarpeellista. Tuen tarvetta esiintyi erityisesti sairauden fyysisillä ja psyykkisillä osa-alueilla. Kouluterveydenhoitajat toimivat lasten tukijoina ja kannustajina kouluyhteisössä tiiviissä yhteystyössä lapsen perheen kanssa. Kouluterveydenhoitajat tekivät moniammatillista työtä muun muassa fysioterapeutin, koulun opettajien sekä erikoissairaanhoidon kanssa.
Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää esimerkiksi lastenreuman vaikutuksia perheen näkökulmasta. Lisäksi kvantitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla voisi tutkia kouluterveydenhoitajien kokemuksia lastenreuman vaikutuksista lapsen ja perheen elämään. Tällöin tuloksena olisi laajempi näkökulma lastenreuman vaikutuksista ja yhteistyöstä kouluterveydenhuollon kanssa.