”Parasta on, kun saa ettii pääsiäismunia koulusta!” : Savonlinnan Taidelukion opiskelijoiden kokemuksia oppilaskunnan toiminnasta
Silvennoinen, Noora (2013)
Silvennoinen, Noora
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295518
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304295518
Tiivistelmä
Savonlinnan Taidelukio on Savonlinnassa toimiva taidekasvatuksen erityistehtävän saanut lukio, jossa tavallisten lukioaineiden lisäksi opiskellaan kuvataiteita tai musiikkia. Lukion kurssimäärästä kolmanneksen voi suorittaa taideaineiden opintoina. Taidelukion henkilökunnalla on opiskelijapalautteiden perusteella muodostunut kuva hyvin toimivasta ja aktiivisesta oppilaskunnasta.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli saada selville, vaikuttaako Savonlinnan Taidelukion oppilaskunnan toiminta opiskelijoiden hyvinvointiin ja yhteisöllisyyteen koulussa. Lisäksi olen selvittänyt, millainen oppilaskunnan toiminta on ollut opiskelijoille mieluisinta. Tavoitteena on tuottaa tilaajalleni Savonlinnan Taidelukiolle ajankohtaista, perusteellista ja syvälle pureutuvaa tietoa opiskelijoiden kokemuksista oppilaskunnan toiminnasta samaa mieltä / eri mieltä -tyyppisiin kyselyihin perustuvan tiedon sijaan.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, jonka analyysi on aineistolähtöinen. Keräsin aineistoni haastattelemalla yhteensä kahtatoista Savonlinnan Taidelukion ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijaa ryhmähaastatteluin. Haastattelut toteutettiin Taidelukiolla maaliskuussa 2013. Olen etsinyt vastauksia tutkimuskysymyksiini aineiston koodauksen, teemoittelun ja kvantifioinnin avulla. Luotettavuuden lisäämiseksi aineistosta löydettyjä tuloksia on peilattu aihetta käsittelevään kirjallisuuteen tai muuhun luotettavaan lähdemateriaaliin.
Tuloksista käy ilmi, että oppilaskunnan toiminta on omiaan edistämään yhteisöllisyyttä ja opiskelijoiden hyvinvointia Savonlinnan Taidelukiossa. Opiskelijoiden kokemusten mukaan oppilaskunnan toiminta piristää koulun arkea erilaisilla tapahtumilla, ja tätä kautta luo mahdollisuuksia tutustua uusiin ihmisiin, ystävystyä ja kiinnittyä yhteisöön. Taidelukiolaiset arvostavat oppilaskunnan toimia kouluympäristön viihtyvyyden edistämiseksi. Oppilaskunta merkitsee opiskelijoille myös mahdollisuutta vaikuttaa omiin asioihinsa ja tulla kuulluksi koulussa. Kaikille oppilaskunta ei kuitenkaan näyttäydy välttämättömänä. Osa opiskelijoista kokee oppilaskunnan roolin ristiriitaiseksi jo valmiiksi avoimessa ja välittömässä ilmapiirissä, jossa vuorovaikutus myös rehtorin ja opettajien kanssa on mutkatonta.
Nuorten pahoinvointi ja syrjäytyminen ovat ajankohtaisia ja paljon puhuttuja aiheita nykypäivänä. Mielestäni on tärkeää ottaa selville, millaisilla työkaluilla niitä vastaan voidaan taistella koulumaailmassa – lähes kaikille nuorille yhteisessä ympäristössä. Nuoret viettävät suuren osan elämästään koulussa, joten se tarjoaa mainion tilan ja mahdollisuuden sosiaaliselle vahvistamiselle: nuorten kasvun ja kehityksen kokonaisvaltaiselle tukemiselle ja syrjäytymisen ehkäisylle. Myös aktiiviset oppilaskunnat tekevät kouluissa korvaamatonta ja ehkä tiedostamatonta ennaltaehkäisevää työtä järjestämällä toimintaa, joka kiinnittää opiskelijoita osaksi yhteisöä. Parhaimmillaan toiminta edistää nuorten hyvinvointia ja herättää heissä osallisuuden kokemuksia.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli saada selville, vaikuttaako Savonlinnan Taidelukion oppilaskunnan toiminta opiskelijoiden hyvinvointiin ja yhteisöllisyyteen koulussa. Lisäksi olen selvittänyt, millainen oppilaskunnan toiminta on ollut opiskelijoille mieluisinta. Tavoitteena on tuottaa tilaajalleni Savonlinnan Taidelukiolle ajankohtaista, perusteellista ja syvälle pureutuvaa tietoa opiskelijoiden kokemuksista oppilaskunnan toiminnasta samaa mieltä / eri mieltä -tyyppisiin kyselyihin perustuvan tiedon sijaan.
Opinnäytetyöni on laadullinen tutkimus, jonka analyysi on aineistolähtöinen. Keräsin aineistoni haastattelemalla yhteensä kahtatoista Savonlinnan Taidelukion ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijaa ryhmähaastatteluin. Haastattelut toteutettiin Taidelukiolla maaliskuussa 2013. Olen etsinyt vastauksia tutkimuskysymyksiini aineiston koodauksen, teemoittelun ja kvantifioinnin avulla. Luotettavuuden lisäämiseksi aineistosta löydettyjä tuloksia on peilattu aihetta käsittelevään kirjallisuuteen tai muuhun luotettavaan lähdemateriaaliin.
Tuloksista käy ilmi, että oppilaskunnan toiminta on omiaan edistämään yhteisöllisyyttä ja opiskelijoiden hyvinvointia Savonlinnan Taidelukiossa. Opiskelijoiden kokemusten mukaan oppilaskunnan toiminta piristää koulun arkea erilaisilla tapahtumilla, ja tätä kautta luo mahdollisuuksia tutustua uusiin ihmisiin, ystävystyä ja kiinnittyä yhteisöön. Taidelukiolaiset arvostavat oppilaskunnan toimia kouluympäristön viihtyvyyden edistämiseksi. Oppilaskunta merkitsee opiskelijoille myös mahdollisuutta vaikuttaa omiin asioihinsa ja tulla kuulluksi koulussa. Kaikille oppilaskunta ei kuitenkaan näyttäydy välttämättömänä. Osa opiskelijoista kokee oppilaskunnan roolin ristiriitaiseksi jo valmiiksi avoimessa ja välittömässä ilmapiirissä, jossa vuorovaikutus myös rehtorin ja opettajien kanssa on mutkatonta.
Nuorten pahoinvointi ja syrjäytyminen ovat ajankohtaisia ja paljon puhuttuja aiheita nykypäivänä. Mielestäni on tärkeää ottaa selville, millaisilla työkaluilla niitä vastaan voidaan taistella koulumaailmassa – lähes kaikille nuorille yhteisessä ympäristössä. Nuoret viettävät suuren osan elämästään koulussa, joten se tarjoaa mainion tilan ja mahdollisuuden sosiaaliselle vahvistamiselle: nuorten kasvun ja kehityksen kokonaisvaltaiselle tukemiselle ja syrjäytymisen ehkäisylle. Myös aktiiviset oppilaskunnat tekevät kouluissa korvaamatonta ja ehkä tiedostamatonta ennaltaehkäisevää työtä järjestämällä toimintaa, joka kiinnittää opiskelijoita osaksi yhteisöä. Parhaimmillaan toiminta edistää nuorten hyvinvointia ja herättää heissä osallisuuden kokemuksia.