Pieni asiantuntijapalveluyritys kansainvälisellä polulla - : Millä tekijöillä menestykseen?
Karjalainen, Kirsi (2013)
Karjalainen, Kirsi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036180
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan pienen asiantuntijapalveluyrityksen kansainvälisen liiketoiminnan menestystekijöitä. Opinnäytetyön kohdeyrityksenä on vuonna 2008 perustettu tutkimus-, konsultointi-, t&k- ja koulutuspalveluja kehitystutkimuksen viitekehyksessä tarjoava I4D People Oy. Työn tavoitteena on tarjota kohdeyritykselle työkaluja kansainvälisen liiketoiminnan kehittämiseen.
Opinnäytetyön kohdeyritys on born global -yritys (syntyjään kansainvälinen yritys), joka tarjoaa erityisasiantuntemukseen pohjautuvia osaamisintensiivisiä liike-elämän palveluja (Knowledge Intensive Business Services, KIBS). Näiden palveluiden olennainen piirre on uuden tiedon muodostaminen ja asiakkaan kanssa tapahtuva yhteinen oppiminen.
Pienen asiantuntijapalveluyrityksen kansainvälisen liiketoiminnan menestystekijöiden selvittämiseksi haastateltiin kahdeksaa asiantuntijaa. Näistä neljä oli kohdeyrityksen sisäisiä asiantuntijoita ja neljä yrityksen ulkopuolisia asiantuntijoita. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina.
Kirjallisuuden ja haastattelujen pohjalta voidaan todeta, että menestyksekäs kansainvälinen liiketoiminta nojaa strategiaan. Yrityksen johto toimii määrätietoisesti tavoitteiden saavuttamiseksi ja uskaltaa ottaa riskejä. Osaava, itseohjautuva ja innostunut henkilöstö toimii luontevasti eri kulttuureissa. Liiketoiminta on asiakaslähtöistä ja yrityksen omaa osaamista laajennetaan verkostoitumalla. Yrityksessä on vahva usko omaan tekemiseen ja sattumalle annetaan myös tilaisuus.
Opinnäytetyön kohdeyritys on born global -yritys (syntyjään kansainvälinen yritys), joka tarjoaa erityisasiantuntemukseen pohjautuvia osaamisintensiivisiä liike-elämän palveluja (Knowledge Intensive Business Services, KIBS). Näiden palveluiden olennainen piirre on uuden tiedon muodostaminen ja asiakkaan kanssa tapahtuva yhteinen oppiminen.
Pienen asiantuntijapalveluyrityksen kansainvälisen liiketoiminnan menestystekijöiden selvittämiseksi haastateltiin kahdeksaa asiantuntijaa. Näistä neljä oli kohdeyrityksen sisäisiä asiantuntijoita ja neljä yrityksen ulkopuolisia asiantuntijoita. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina.
Kirjallisuuden ja haastattelujen pohjalta voidaan todeta, että menestyksekäs kansainvälinen liiketoiminta nojaa strategiaan. Yrityksen johto toimii määrätietoisesti tavoitteiden saavuttamiseksi ja uskaltaa ottaa riskejä. Osaava, itseohjautuva ja innostunut henkilöstö toimii luontevasti eri kulttuureissa. Liiketoiminta on asiakaslähtöistä ja yrityksen omaa osaamista laajennetaan verkostoitumalla. Yrityksessä on vahva usko omaan tekemiseen ja sattumalle annetaan myös tilaisuus.