Palveluiden tuotteistaminen ja hinnoittelu CASE: Tilitoimisto Oy
Alén, Jenni (2009)
Alén, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911266260
Tiivistelmä
Palveluiden tuotteistaminen ja hinnoittelu CASE: Tilitoimisto Oy
Työssä tutkittiin yleisesti tilitoimistojen palveluiden hinnoittelua. Palveluista erityisesti tarkkailtiin lakisääteisiä palveluita sekä konsultointi- ja neuvontapalvelua. Case-yritys Tilitoimisto Oy on pystynyt tarjoamaan asiakkailleen konsultointi- ja neuvontapalvelua, mutta palvelun hinnoittelu koettiin haasteelliseksi. Yrityksen käyttämä tuntiveloitus on laskettu sopivaksi kustannuksiin nähden useita vuosia sitten ja yritys kaipasi uusia kehitysideoita palveluidensa hinnoitteluun. Tutkittiin mahdollisuutta käyttää tuotteistamista hinnoittelun apuna, sillä lähdeaineiston mukaan tuotteistaminen helpottaa hinnoittelua.
Tutkimus pohjautuu käytettyyn lähdeaineistoon, jota olivat kirjallisuus ja erilaiset artikkelit. Artikkelit olivat pääosin asiantuntijoiden näkemyksiä alan kehityksen suunnasta sekä alalle tehtyjä tutkimuksia. Lisäksi Tilitoimisto Oy:n asiakkaille laadittiin kyselytutkimus. Tietoa saatiin myös havainnoimalla, sillä koko projektin ajan tehtiin yhteistyötä yrityksen toimitusjohtajan kanssa.
Kyselyn tulokset tukivat teorian näkökulmia. Konsultointi- ja neuvontapalvelu on kasvattanut suosiotaan viime vuosien aikana. Hinnoittelua tarkasteltiin useista näkökulmista ja tästä Tilitoimisto Oy sai runsaasti uusia ideoita. Havaittiin, että konsultointi- ja neuvontapalvelun hinnoittelua pystytään kehittämään vasta, kun sekä asiakas että yritys itse ymmärtävät palvelun rahallisen arvon.
Työssä tutkittiin yleisesti tilitoimistojen palveluiden hinnoittelua. Palveluista erityisesti tarkkailtiin lakisääteisiä palveluita sekä konsultointi- ja neuvontapalvelua. Case-yritys Tilitoimisto Oy on pystynyt tarjoamaan asiakkailleen konsultointi- ja neuvontapalvelua, mutta palvelun hinnoittelu koettiin haasteelliseksi. Yrityksen käyttämä tuntiveloitus on laskettu sopivaksi kustannuksiin nähden useita vuosia sitten ja yritys kaipasi uusia kehitysideoita palveluidensa hinnoitteluun. Tutkittiin mahdollisuutta käyttää tuotteistamista hinnoittelun apuna, sillä lähdeaineiston mukaan tuotteistaminen helpottaa hinnoittelua.
Tutkimus pohjautuu käytettyyn lähdeaineistoon, jota olivat kirjallisuus ja erilaiset artikkelit. Artikkelit olivat pääosin asiantuntijoiden näkemyksiä alan kehityksen suunnasta sekä alalle tehtyjä tutkimuksia. Lisäksi Tilitoimisto Oy:n asiakkaille laadittiin kyselytutkimus. Tietoa saatiin myös havainnoimalla, sillä koko projektin ajan tehtiin yhteistyötä yrityksen toimitusjohtajan kanssa.
Kyselyn tulokset tukivat teorian näkökulmia. Konsultointi- ja neuvontapalvelu on kasvattanut suosiotaan viime vuosien aikana. Hinnoittelua tarkasteltiin useista näkökulmista ja tästä Tilitoimisto Oy sai runsaasti uusia ideoita. Havaittiin, että konsultointi- ja neuvontapalvelun hinnoittelua pystytään kehittämään vasta, kun sekä asiakas että yritys itse ymmärtävät palvelun rahallisen arvon.