KOULUKURAATTORIN SOSIAALIPEDAGOGINEN RYHMÄTYÖSKENTELY : Lapsinäkökulmainen työskentely lasten sosiaalisten taitojen vahvistamiseksi
Salminen, Siiri (2013)
Salminen, Siiri
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066417
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli koulukuraattorin sosiaalipedagoginen työskentely ryhmän
kanssa sosiaalisten taitojen vahvistamiseksi. Tavoitteena on tarkastella sosiaalipedagogista
työotetta ryhmän kanssa kuraattorityön kehittämiseksi sekä ryhmämuotoisen
työskentelyn toimivuutta koulukuraattorityössä.
Kehittämistyö pohjautuu teoreettiseen tarkasteluun sosiaalityöstä, koulukuraattorin
työnkuvasta sekä kuraattorin työn historiasta. Työskentelyn taustalla olivat sosiaalipedagogiikka
ja sosiaalipedagoginen sosiaalityö koulussa, kerhotoiminta ja ryhmässä
toimiminen. Lisäksi ryhmämuotoista toimintaa tarkastellaan vielä lapsinäkökulmaisen
tutkimuksen näkökulmasta, sillä ryhmän toiminta perustui lapsilähtöisyyteen.
Kehittämistyön välineinä käytettiin Askeleittain-ohjelmaa, Friends-ohjelmaa sekä
Cacciatoren konfliktien selvittämisen keinoja ja Siposen liikennevalomallia.
Ryhmämuotoista toimintamallia voidaan soveltaa samankaltaisissa ryhmämuotoisissa
toiminnoissa. Jatkotutkimusaiheiksi nousivat lasten vertaisohjaaminen sekä kuraattorityön
kehittäminen ja ajanmukaistaminen sekä koulukuraattoripalveluiden subjektiivisen
oikeuden järjestäminen oppilaille ennaltaehkäisevän työskentelyn takaamiseksi.
kanssa sosiaalisten taitojen vahvistamiseksi. Tavoitteena on tarkastella sosiaalipedagogista
työotetta ryhmän kanssa kuraattorityön kehittämiseksi sekä ryhmämuotoisen
työskentelyn toimivuutta koulukuraattorityössä.
Kehittämistyö pohjautuu teoreettiseen tarkasteluun sosiaalityöstä, koulukuraattorin
työnkuvasta sekä kuraattorin työn historiasta. Työskentelyn taustalla olivat sosiaalipedagogiikka
ja sosiaalipedagoginen sosiaalityö koulussa, kerhotoiminta ja ryhmässä
toimiminen. Lisäksi ryhmämuotoista toimintaa tarkastellaan vielä lapsinäkökulmaisen
tutkimuksen näkökulmasta, sillä ryhmän toiminta perustui lapsilähtöisyyteen.
Kehittämistyön välineinä käytettiin Askeleittain-ohjelmaa, Friends-ohjelmaa sekä
Cacciatoren konfliktien selvittämisen keinoja ja Siposen liikennevalomallia.
Ryhmämuotoista toimintamallia voidaan soveltaa samankaltaisissa ryhmämuotoisissa
toiminnoissa. Jatkotutkimusaiheiksi nousivat lasten vertaisohjaaminen sekä kuraattorityön
kehittäminen ja ajanmukaistaminen sekä koulukuraattoripalveluiden subjektiivisen
oikeuden järjestäminen oppilaille ennaltaehkäisevän työskentelyn takaamiseksi.