Kartläggning av arbetsprocesser : SOP-dokumentation för DSV Solutions Oy
Reinikka, Alex (2013)
Reinikka, Alex
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305036125
Tiivistelmä
Detta examensarbete handlar om att göra processkartläggningar för transportföretaget DSV Solutions Oy och teori om LEAN-filosofin, IT-lösningar och hållbar utveckling. Arbetets problem är att man på DSV Solutions inte har en kartläggning av arbetsprocesserna och således är det svårt för uppdragsgivaren att veta hur arbetsprocesserna för kundverksamheten är uppbyggda och hur de fungerar. Syftet med arbetet är att skapa en SOP-dokumentation (Standard Operating Procedures) som beskriver hur arbetsprocesserna av kundverksamheten är uppbyggda och hur de fungerar. SOP-dokumentationen skapar möjligheter för uppdragsgivaren att utveckla en effektiv och lönsam kundverksamhet. Med kunskapen om hur arbetsprocesserna fungerar kan uppdragsgivaren minska på ledtider, öka på konkurrenskraften och skapa en hållbar utveckling. Allt detta görs för att på bästa möjliga sätt tillfredsställa slutkundens behov på marknaden. Processkartläggningsarbetet blev utfört med en kvalitativ undersökningsmetod där jag fungerade som observatör och deltog i den undersökta miljön. Observationerna som jag gjorde blev dokumenterade och slutresultatet blev en SOP-dokumentation. Arbetet är avgränsat till processbeskrivningar för en viss kundverksamhet och avdelning. Projektet tog fyra månader och resulterade i att uppdragsgivaren fick en SOP-dokumentation som beskriver hur fem olika arbetsprocesser av kundverksamheten ser ut och hur de fungerar. I dokumentationen har jag beskrivit vilka aktörer som medverkar i arbetsprocesserna och dessutom har jag använt olika slags symboler för att förenkla förståelsen av dokumentet. Dokumentet handlar om beställningar, returer och överföringar av kopieringsmaskiner. Uppdragsgivaren har nu goda möjligheter att utveckla kundverksamheten tack vare SOP-dokumentationen. This thesis is about describing operating procedures for a transport company called DSV Solutions Oy and theory of LEAN-philosophy, IT and sustainable development. The problem in this work is that DSV Solutions has no sort of mapping of operating procedures and therefore the company has difficulties understanding the structure and the function of its customer´s operating procedures. The purpose of this work is to create a SOP-documentation that describes how operating procedures of a customer activity look like and how they function. The SOP-documentation (Standard Operating Procedures) creates possibilities for the company to develop an effective and a profitable customer activity. With the knowledge of how operating procedures work it is possible for the company to reduce its lead times, increase its competitiveness and create a sustainable development for its business. All this is done to satisfy customer needs on the market in the best possible way. The work of describing operating procedures was done by using a qualitative research method where I operated as an observer and participated in the explored environment. The observations I made were documented and the end result became a SOP-document. This work was delimited to the description of operating procedures for a specific customer and its department. This work lasted for four months and resulted in a SOP-documentation that describes how five operating procedures look like and how they work. In the document I have described which operators participate in the operating procedures and furthermore I have used symbols to simplify comprehension of the document. The document is about orders, returns and resites of copy machines. The company now has the possibility to develop the processes with its customer by using the SOP-document.