Lähetystoimintojen Kehittäminen Punamusta Oy:ssä
Romppanen, Joni (2013)
Romppanen, Joni
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066548
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli Punamusta Oy:n lähetystoimintojen kehittäminen. Uuden tuotannonohjausjärjestelmän käyttöönoton myötä myös yrityksen lähetyspuolta oli syytä kehittää. Opinnäytetyössä käydään ensin läpi prosessiteoriaa, jonka jälkeen kuvataan yrityksen nykyistä toimintaa keskittyen lähetysprosessiin.
Toteutustapa opinnäytetyössä on toiminnallinen ja siinä ohjeistetaan tuotannonohjausjärjestelmästä otettujen kuvakaappausten avulla, miten töitä tulee jatkossa tehdä. Kehitettäviä kohteita löytyi helposti käytännön työn kautta, sillä melko nopeasti yhdeksi selkeimmistä kehittämiskohteista nousi jo kertaalleen järjestelmään syötetyn tiedon hyödyntäminen.
Opinnäytetyö oli Punamustalle tarpeellinen, koska lähetyspuolen kehittäminen on jäänyt liiaksi muiden asioiden taustalle. Punamustan, kuten minkä tahansa muunkin yrityksen toiminnan kannalta on tärkeää, että tavara lähtee asiakkaalle oikeaan aikaan ja päällekkäistä työtä tehdään mahdollisimman vähän. Opinnäytetyöstä saavutetut hyödyt yrityksessä eivät vielä ole täysin näkyvissä, mutta toimintaa on saatu nykyaikaistettua ja kokonaisketjussa työaikaa säästyy sekä virheiden määrä vähenee.
Toteutustapa opinnäytetyössä on toiminnallinen ja siinä ohjeistetaan tuotannonohjausjärjestelmästä otettujen kuvakaappausten avulla, miten töitä tulee jatkossa tehdä. Kehitettäviä kohteita löytyi helposti käytännön työn kautta, sillä melko nopeasti yhdeksi selkeimmistä kehittämiskohteista nousi jo kertaalleen järjestelmään syötetyn tiedon hyödyntäminen.
Opinnäytetyö oli Punamustalle tarpeellinen, koska lähetyspuolen kehittäminen on jäänyt liiaksi muiden asioiden taustalle. Punamustan, kuten minkä tahansa muunkin yrityksen toiminnan kannalta on tärkeää, että tavara lähtee asiakkaalle oikeaan aikaan ja päällekkäistä työtä tehdään mahdollisimman vähän. Opinnäytetyöstä saavutetut hyödyt yrityksessä eivät vielä ole täysin näkyvissä, mutta toimintaa on saatu nykyaikaistettua ja kokonaisketjussa työaikaa säästyy sekä virheiden määrä vähenee.