TUKEA TYÖHÖN JAAN JA SAAN Tampereen seurakuntayhtymän varhaiskasvatuksessa toteutettu
Ryyppö-Prami, Anne (2013)
Ryyppö-Prami, Anne
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066595
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066595
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Ryyppö-Prami Anne. Tukea työhön jaan ja saan - Tampereen seurakuntayhtymän varhaiskasvatuksen työnopastuksen kehittämishanke, kevät 2013, 103 s., 7 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyöni toteutui kehittämishankkeena, jonka tavoitteena oli uudistaa ja kehittää Tampereen seurakuntayhtymän varhaiskasvatuksen perehdytyskäytäntöjä. Tavoitteena oli tuottaa lastenohjaajien käyttöön työnopastajan opas sekä kirjallinen suunnitelma jäsentämään neljän kuukauden perehdyttämisjaksoa.
Pyrkimyksenä oli tukea uusien työntekijöiden oppimista oppimispäiväkirjan avulla. Hankkeella oli myös ohjausryhmä, joka tuki hankkeen etenemistä. Siihen kuuluivat varhaiskasvatuksen johtaja, lapsityönohjaajat sekä toimistotyöntekijät.
Keskeisenä kehittämistehtävänä oli arvioida työnopastajan oppaan vaikutusta ja toimivuutta opastamisen työvälineenä. Tavoitteena oli saada selville lastenohjaajien mielipiteitä hyvän työnopastamisen ja perehdyttämisen sisällöistä sekä neljän kuukauden perehdyttämisjakson kehittämistarpeista.
Kehittämishankkeen arviointi toteutettiin kyselylomakkeina ja se koostui kahdeksan lastenohjaajan vastauksista. Kysely toteutettiin joulukuussa 2012. Aineiston analysoin sisällönanalyysillä induktiivisesti eli aineistolähtöisesti.
Hankkeen tuloksena oli neljän kuukauden suunnitelmallinen perehdyttämisjakso sekä laaditut materiaalit. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vuorovaikutuksellinen työnopastus ja perehdytys edistävät oppimista ja työtyytyväisyyttä. Arvioinnin tuloksia käytetään varhaiskasvatuksen työnopastamisen ja perehdytysjakson kehittämiseen edelleen.
Asiasanat: kehittämishanke, perehdytys, työnopastus, kirkon varhaiskasvatus, oppiminen, pedagoginen johtaminen
Ryyppö-Prami Anne. Tukea työhön jaan ja saan - Tampereen seurakuntayhtymän varhaiskasvatuksen työnopastuksen kehittämishanke, kevät 2013, 103 s., 7 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyöni toteutui kehittämishankkeena, jonka tavoitteena oli uudistaa ja kehittää Tampereen seurakuntayhtymän varhaiskasvatuksen perehdytyskäytäntöjä. Tavoitteena oli tuottaa lastenohjaajien käyttöön työnopastajan opas sekä kirjallinen suunnitelma jäsentämään neljän kuukauden perehdyttämisjaksoa.
Pyrkimyksenä oli tukea uusien työntekijöiden oppimista oppimispäiväkirjan avulla. Hankkeella oli myös ohjausryhmä, joka tuki hankkeen etenemistä. Siihen kuuluivat varhaiskasvatuksen johtaja, lapsityönohjaajat sekä toimistotyöntekijät.
Keskeisenä kehittämistehtävänä oli arvioida työnopastajan oppaan vaikutusta ja toimivuutta opastamisen työvälineenä. Tavoitteena oli saada selville lastenohjaajien mielipiteitä hyvän työnopastamisen ja perehdyttämisen sisällöistä sekä neljän kuukauden perehdyttämisjakson kehittämistarpeista.
Kehittämishankkeen arviointi toteutettiin kyselylomakkeina ja se koostui kahdeksan lastenohjaajan vastauksista. Kysely toteutettiin joulukuussa 2012. Aineiston analysoin sisällönanalyysillä induktiivisesti eli aineistolähtöisesti.
Hankkeen tuloksena oli neljän kuukauden suunnitelmallinen perehdyttämisjakso sekä laaditut materiaalit. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että vuorovaikutuksellinen työnopastus ja perehdytys edistävät oppimista ja työtyytyväisyyttä. Arvioinnin tuloksia käytetään varhaiskasvatuksen työnopastamisen ja perehdytysjakson kehittämiseen edelleen.
Asiasanat: kehittämishanke, perehdytys, työnopastus, kirkon varhaiskasvatus, oppiminen, pedagoginen johtaminen