Lapsinäkökulmainen esiopetuksen oppilashuolto
Ollikainen, Kirsi (2013)
Ollikainen, Kirsi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066711
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tuoda esiin lasten kokemuksia ja mielipiteitä esiopetuksen arjessa kohtaamistaan haasteellisista tilanteista, heidän tavoistaan selvitä niistä sekä siitä avusta, jota he toivovat kasvattajilta. Lasten tuottama tieto on tarpeen lasten hyvinvoinnin turvaamisessa sekä esiopetuksen oppilashuoltoa suunniteltaessa.
Työ perustuu laadullisiin tutkimusmenetelmiin ja työn lähestymistapa on lapsinäkökulmainen. Teoreettinen viitekehys muodostuu esiopetuksen oppilashuollon määrittelystä, Kouvolassa toteutettavan esiopetuksen oppilashuollon, esikouluikäisen lapsen kehityksen sekä lasten arjen kuvaamisesta. Aineisto kerättiin yhden päiväkodin esiopetusryhmästä haastattelemalla ryhmän 22 lasta.
Haastattelu toteutettiin pienryhmissä teemahaastatteluna. Haastattelussa käytettiin apuna kuvia ja käsitekarttoja.
Aineisto analysoitiin teemoittain. Teemat olivat:
Kun tulee riitaa, Kun jokin on vaikeaa ja Kun jää yksin.
Aineistosta kävi ilmi, että lapsille tulee riitaa leluista, leikkipaikoista ja leikkikavereista. Riitatilanteissa lapsilla on melko paljon selviytymiskeinoja. Vaikeiksi asioiksi lapset eivät akateemisten taitojen opettelua, vaan vaikeat tilanteet löytyvät arkisista toimista ja vertaissuhteista. Vaikeissa tilanteissa lapset osaavat pyytää apua, mutta kokevat, etteivät aina saa sitä. Yksin, leikkien ulkopuolelle jääminen on suurin lasten arjen huolenaiheista. Yksin jäädessään heillä ei ole keinoja päästä mukaan toisten toimiin, vaan he toivovat aikuisen apua.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että lasten hyvinvointia turvaa esiopetuksen arki, jossa kasvattaja on aidosti läsnä, huolehtii lapsen osallisuudesta ja tukee lapsen vertaissuhteita. Parhaiten tämä toteutuu pedagogisena pienryhmätoimintana. Tätä perustason työtä tukee varhaiskasvatuksen erityisopettaja tarvittaessa muiden moniammatillisten toimijoiden kanssa. On kuitenkin tilanteita, joissa tarvitaan monipuolisempaa apua. Näihin tilanteisiin saataisiin rakennetta luomalla varhaiskasvatuksen oppilashuoltotyöhön selkeä toimintapolku ja nimeämällä tarpeen mukaan kokoontuva esiopetuksen oppilashuoltoryhmä.
Työ perustuu laadullisiin tutkimusmenetelmiin ja työn lähestymistapa on lapsinäkökulmainen. Teoreettinen viitekehys muodostuu esiopetuksen oppilashuollon määrittelystä, Kouvolassa toteutettavan esiopetuksen oppilashuollon, esikouluikäisen lapsen kehityksen sekä lasten arjen kuvaamisesta. Aineisto kerättiin yhden päiväkodin esiopetusryhmästä haastattelemalla ryhmän 22 lasta.
Haastattelu toteutettiin pienryhmissä teemahaastatteluna. Haastattelussa käytettiin apuna kuvia ja käsitekarttoja.
Aineisto analysoitiin teemoittain. Teemat olivat:
Kun tulee riitaa, Kun jokin on vaikeaa ja Kun jää yksin.
Aineistosta kävi ilmi, että lapsille tulee riitaa leluista, leikkipaikoista ja leikkikavereista. Riitatilanteissa lapsilla on melko paljon selviytymiskeinoja. Vaikeiksi asioiksi lapset eivät akateemisten taitojen opettelua, vaan vaikeat tilanteet löytyvät arkisista toimista ja vertaissuhteista. Vaikeissa tilanteissa lapset osaavat pyytää apua, mutta kokevat, etteivät aina saa sitä. Yksin, leikkien ulkopuolelle jääminen on suurin lasten arjen huolenaiheista. Yksin jäädessään heillä ei ole keinoja päästä mukaan toisten toimiin, vaan he toivovat aikuisen apua.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että lasten hyvinvointia turvaa esiopetuksen arki, jossa kasvattaja on aidosti läsnä, huolehtii lapsen osallisuudesta ja tukee lapsen vertaissuhteita. Parhaiten tämä toteutuu pedagogisena pienryhmätoimintana. Tätä perustason työtä tukee varhaiskasvatuksen erityisopettaja tarvittaessa muiden moniammatillisten toimijoiden kanssa. On kuitenkin tilanteita, joissa tarvitaan monipuolisempaa apua. Näihin tilanteisiin saataisiin rakennetta luomalla varhaiskasvatuksen oppilashuoltotyöhön selkeä toimintapolku ja nimeämällä tarpeen mukaan kokoontuva esiopetuksen oppilashuoltoryhmä.