"Hauskoista viivoista hassuihin sanoihin" : Miller Function and Participation Scales(M-Fun)-testin visuomotorisen osion soveltuvuus suomalaisten lasten arviointiin
Saitajoki, Leila; Kähäri-Laine, Erja (2009)
Saitajoki, Leila
Kähäri-Laine, Erja
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912077202
Tiivistelmä
Lasten toimintaterapeutin yhtenä tehtävänä kuntoutuksen kokonaisuudessa on osallistua lapsen toiminnan, leikin, sosiaalisen osallistumisen ja vuorovaikutuksen kokonaisarviointiin. Arvioinnissa toimintaterapeutti käyttää standardoituja testejä sekä strukturoimattomampia menetelmiä.
V. 2006 USA:ssa julkaistulla Miller Function and Participation Scales testillä (M-FUN) arvioidaan 2 v 6 kk – 7 v 11 kk ikäisten lasten visuo-, hieno- ja karkeamotorisia taitoja leikinomaisten ja toiminnallisten tehtävien avulla. Toiminnan ohella testissä havainnoidaan lasta osallistumisen ja ympäristön näkökulmasta sekä arvioidaan taustalla olevia neuromotorisia perusvalmiuksia.
Koska kulttuuritekijät voivat vaikuttaa erilaisen etnisen taustan omaavien lasten arviointituloksiin, arviointimenetelmän soveltuvuus toiseen kulttuuriin täytyy tutkia. M-FUN -testissä mahdollisesti suurimmat kulttuurilliset erot esiintyvät visuomotoriikan osioissa, sillä osa tehtävistä sisältää vierasperäisiä kirjaimia ja sanoja sekä lauseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia M-FUN -testin visuomotorisen osion soveltuvuutta suomalaisten lasten visuomotoristen taitojen arvioinnissa. Tutkimuksessa verrataan suomalaisten lasten visuomotoriikan tuloksia amerikkalaisten lasten tuloksiin ja selvitetään vierasperäisten kirjainten ja sanojen vaikutusta testistä suoriutumiseen. Tutkimusjoukko koostui 7 v 0kk – 7 v 11kk ikäisistä Turun seudulla asuvista koululaisista.
Tutkimustuloksena todettiin M-FUN -testin visuomotorisen osion soveltuvan hyvin suomalaislasten arviointiin, sillä amerikkalaisten ja suomalaisten lasten arviointitulokset eivät eronneet toisistaan tilastollisesti merkitsevästi. Englanninkielinen lause oli suomalaislapsille liian vaikea, mutta sanojen kirjoittamisessa ajan lisäys paransi tuloksia huomattavasti. Jatkotutkimusehdotuksena suosittelemme kuitenkin testiosioiden normittamista käyttämällä suomenkielisiä sanoja ja lausetta.
V. 2006 USA:ssa julkaistulla Miller Function and Participation Scales testillä (M-FUN) arvioidaan 2 v 6 kk – 7 v 11 kk ikäisten lasten visuo-, hieno- ja karkeamotorisia taitoja leikinomaisten ja toiminnallisten tehtävien avulla. Toiminnan ohella testissä havainnoidaan lasta osallistumisen ja ympäristön näkökulmasta sekä arvioidaan taustalla olevia neuromotorisia perusvalmiuksia.
Koska kulttuuritekijät voivat vaikuttaa erilaisen etnisen taustan omaavien lasten arviointituloksiin, arviointimenetelmän soveltuvuus toiseen kulttuuriin täytyy tutkia. M-FUN -testissä mahdollisesti suurimmat kulttuurilliset erot esiintyvät visuomotoriikan osioissa, sillä osa tehtävistä sisältää vierasperäisiä kirjaimia ja sanoja sekä lauseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia M-FUN -testin visuomotorisen osion soveltuvuutta suomalaisten lasten visuomotoristen taitojen arvioinnissa. Tutkimuksessa verrataan suomalaisten lasten visuomotoriikan tuloksia amerikkalaisten lasten tuloksiin ja selvitetään vierasperäisten kirjainten ja sanojen vaikutusta testistä suoriutumiseen. Tutkimusjoukko koostui 7 v 0kk – 7 v 11kk ikäisistä Turun seudulla asuvista koululaisista.
Tutkimustuloksena todettiin M-FUN -testin visuomotorisen osion soveltuvan hyvin suomalaislasten arviointiin, sillä amerikkalaisten ja suomalaisten lasten arviointitulokset eivät eronneet toisistaan tilastollisesti merkitsevästi. Englanninkielinen lause oli suomalaislapsille liian vaikea, mutta sanojen kirjoittamisessa ajan lisäys paransi tuloksia huomattavasti. Jatkotutkimusehdotuksena suosittelemme kuitenkin testiosioiden normittamista käyttämällä suomenkielisiä sanoja ja lausetta.