Asiantuntijaorganisaation laadunhallintajärjestelmän rakentaminen ja kehittäminen
Kekäle, Mikko (2013)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kekäle, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066423
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin ja pohdittiin, miten laadunhallintajärjestelmä luodaan asiantuntijaorganisaatiolle. Aluksi työn tavoitteena oli päivittää yrityksen vanhentuneeseen laatukäsikirjaan yrityksen nykytila. Kuitenkin lyhyen tutkiskelun jälkeen todettiin, että vanhan laatukäsikirjan päivittäminen ei riitä kuvaamaan yrityksen toimintaa ja tämän hetkistä tilannetta. Tästä syystä päätettiin rakentaa kokonaan uusi laadunhallintajärjestelmä ja siihen sisältyvä laatukäsikirja.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään laadun peruskäsitteitä ja laadunhallintajärjestelmän rakentamisen perusteita. Teoriaosuuden lopussa käsitellään laadunhallintajärjestelmän ylläpitoa ja parantamista, sekä pohditaan sertifioinnin mahdollisuutta. Opinnäytetyön käytännön osuudessa suunnitellaan Case-organisaation laatuprojektin kulkua ja sisältöä.
Yrityksen laatukäsikirja ei ole tämän opinnäytetyön yhteydessä, koska laadunhallintajärjestelmän rakentaminen aloitettiin vasta opinnäytetyön loppuvaiheessa. Opinnäytetyöstä muodostui teoriapohja, joka toimii laatuprojektin ohjeistuksena ja auttaa projektissa mukana olevia työntekijöitä huomioimaan kaikki laadunhallintajärjestelmään kuuluvat osa-alueet.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään laadun peruskäsitteitä ja laadunhallintajärjestelmän rakentamisen perusteita. Teoriaosuuden lopussa käsitellään laadunhallintajärjestelmän ylläpitoa ja parantamista, sekä pohditaan sertifioinnin mahdollisuutta. Opinnäytetyön käytännön osuudessa suunnitellaan Case-organisaation laatuprojektin kulkua ja sisältöä.
Yrityksen laatukäsikirja ei ole tämän opinnäytetyön yhteydessä, koska laadunhallintajärjestelmän rakentaminen aloitettiin vasta opinnäytetyön loppuvaiheessa. Opinnäytetyöstä muodostui teoriapohja, joka toimii laatuprojektin ohjeistuksena ja auttaa projektissa mukana olevia työntekijöitä huomioimaan kaikki laadunhallintajärjestelmään kuuluvat osa-alueet.