Tilausten valmistusjärjestyksen priorisointi ja käsittelyn kehittäminen
Saarimaa, Teemu (2013)
Saarimaa, Teemu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066716
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin Ruukki Metals Oy:n Seinäjoen teräspalvelukeskuksen tuotesuunnittelun työjonon aikataulutuksen kehittämistä. Opinnäytetyön tavoitteena oli sujuvoittaa työvaiheen toimintaa. Työn lähtökohtana oli muodostaa aikataulutusmalli, jolla kohdeyrityksen valmistustehokkuus saataisiin vastaamaan myös pitkien työjonojen vaatimuksia. Pitkillä työjonoilla valmistusjärjestys korostuu ja tilausten täytyy olla tuotantoketjulle kaikkein tehokkaimmassa järjestyksessä. Kiiretilanteet saatiin poistettua tilausten valmistusjärjestyksen uudistamisen myötä. Tässä opinnäytetyössä valmistettiin kattava ja monipuolinen laskentakaava, jolla pystyttiin ajoittamaan tilaukset yksilöllisesti työvaiheisiin kuluvan ajan ja niiden lukumäärän perusteella.
Työssä seurattiin myös tilaustietojen kulkemia vaiheita tuotannonohjausjärjestelmässä. Tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen ohjausjärjestelmien nykytilat ja luoda jatkokehitystarpeet. Tilaustietojen siirtymistä kartoitettiin testitilauksella, mahdollisia tiedonsiirto-ongelmia selvitettiin kyselylomakkein Ruukin työntekijöiltä. Valmistusohjeiden todelliset liikkeet poikkesivat oletetuista ja niistä löytyi kehitettäviä kohteita. Testitilauksen ja kyselyiden tuloksia käsiteltiin työntekijöille järjestetyissä palavereissa ja luotiin kehitysideat järjestelmän toiminnan tehostamiseksi.
Työssä seurattiin myös tilaustietojen kulkemia vaiheita tuotannonohjausjärjestelmässä. Tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen ohjausjärjestelmien nykytilat ja luoda jatkokehitystarpeet. Tilaustietojen siirtymistä kartoitettiin testitilauksella, mahdollisia tiedonsiirto-ongelmia selvitettiin kyselylomakkein Ruukin työntekijöiltä. Valmistusohjeiden todelliset liikkeet poikkesivat oletetuista ja niistä löytyi kehitettäviä kohteita. Testitilauksen ja kyselyiden tuloksia käsiteltiin työntekijöille järjestetyissä palavereissa ja luotiin kehitysideat järjestelmän toiminnan tehostamiseksi.