Potilas- ja asiakasturvallisuuden edistäminen Rauman sosiaali- ja terveysvirastossa
Jalonen, Ulla (2013)
Jalonen, Ulla
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066697
Tiivistelmä
Terveydenhuoltolaki (1326/2010) edellyttää, että terveydenhuollon toimintayksiköt laativat suunnitelman potilasturvallisuuden ja laadunhallinnan täytäntöönpanosta yhteistyössä sosiaalihuollon yksikköjen kanssa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli potilas- ja asiakasturvallisuuden sekä avoimen potilas- ja asiakasturvallisuuskulttuurin edistäminen Rauman sosiaali- ja terveysvirastossa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia viraston potilas- ja asiakasturvallisuussuunnitelma.
Sosiaali- ja terveysviraston potilas- ja asiakasturvallisuussuunnitelma laadittiin projekti- ja ohjausryhmän välisenä tiimityönä jatkuvan kehittämisen periaatetta noudattaen. Suunnitelman sisällön luotettavuus ja kattavuus varmistettiin järjestämällä asiantuntijapaneeli ja potilasjärjestöjen keskustelutilaisuus sekä tekemällä viraston lähiesimiehille potilas- ja asiakasturvallisuuskysely.
Asiantuntijapaneelissa todettiin suunnitelman sisällön vastaavan lainsäädännön velvoitteita ja että sen laatimisessa on käytetty kattavasti näyttöön perustuvaa tietoa. Potilasjärjestöjen keskustelutilaisuus paransi suunnitelman sisällön potilas- ja asiakasnäkökulmaa. Potilas- ja asiakasturvallisuuskysely lähetettiin 68 lähiesimiehelle. Vastausprosentiksi saatiin 60 %. Kyselyyn vastanneet kokivat potilas- ja asiakasturvallisuuden edistämisen tärkeäksi osaksi päivittäistä työtä. Riskien hallintakeinot oli valittu kattavasti ja viraston tulosalueiden erityispiirteet huomioiden. Kehittämistoimenpiteet pitää jatkossa suunnata potilaan/asiakkaan tunnistamiseen, tarkistuslistojen käyttöön sekä pelastussuunnitelman saamiseen ajan tasalle.
Laaditun potilas- ja asiakasturvallisuussuunnitelman avulla lisätään henkilökunnan tietoja turvallisuuden edistämisestä ja yhtenäistetään toimintatapoja tulosyksiköissä. Kun suunnitelmassa kuvattu potilas- ja asiakasturvallisuusjärjestelmä viedään käytännön toiminnaksi, pystytään parantamaan turvallisuutta virastossa ja kehittämään turvallisuuskulttuuria avoimemmaksi. Turvallisuutta edistämällä pystytään parantamaan hoidon ja palvelujen laatua ja vaikuttavuutta, järkeistämään resurssien käyttöä ja motivoimaan henkilökuntaa.
Sosiaali- ja terveysviraston potilas- ja asiakasturvallisuussuunnitelma laadittiin projekti- ja ohjausryhmän välisenä tiimityönä jatkuvan kehittämisen periaatetta noudattaen. Suunnitelman sisällön luotettavuus ja kattavuus varmistettiin järjestämällä asiantuntijapaneeli ja potilasjärjestöjen keskustelutilaisuus sekä tekemällä viraston lähiesimiehille potilas- ja asiakasturvallisuuskysely.
Asiantuntijapaneelissa todettiin suunnitelman sisällön vastaavan lainsäädännön velvoitteita ja että sen laatimisessa on käytetty kattavasti näyttöön perustuvaa tietoa. Potilasjärjestöjen keskustelutilaisuus paransi suunnitelman sisällön potilas- ja asiakasnäkökulmaa. Potilas- ja asiakasturvallisuuskysely lähetettiin 68 lähiesimiehelle. Vastausprosentiksi saatiin 60 %. Kyselyyn vastanneet kokivat potilas- ja asiakasturvallisuuden edistämisen tärkeäksi osaksi päivittäistä työtä. Riskien hallintakeinot oli valittu kattavasti ja viraston tulosalueiden erityispiirteet huomioiden. Kehittämistoimenpiteet pitää jatkossa suunnata potilaan/asiakkaan tunnistamiseen, tarkistuslistojen käyttöön sekä pelastussuunnitelman saamiseen ajan tasalle.
Laaditun potilas- ja asiakasturvallisuussuunnitelman avulla lisätään henkilökunnan tietoja turvallisuuden edistämisestä ja yhtenäistetään toimintatapoja tulosyksiköissä. Kun suunnitelmassa kuvattu potilas- ja asiakasturvallisuusjärjestelmä viedään käytännön toiminnaksi, pystytään parantamaan turvallisuutta virastossa ja kehittämään turvallisuuskulttuuria avoimemmaksi. Turvallisuutta edistämällä pystytään parantamaan hoidon ja palvelujen laatua ja vaikuttavuutta, järkeistämään resurssien käyttöä ja motivoimaan henkilökuntaa.