Mielikuvia röntgenhoitajan ammatista ja koulutuksesta : opiskelemaan hakeutuvien näkökulma
Hallikas, Katja; Laitinen, Pia (2013)
Hallikas, Katja
Laitinen, Pia
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066740
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305066740
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millainen mielikuva röntgenhoitajaopiskelijoiksi hakevilla henkilöillä on röntgenhoitajan ammatista ja koulutuksesta. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää olisiko mielikuvissa jotain kehitettävää.
Opiskelemaan hakevien mielikuvia kartoitettiin tätä opinnäytetyötä varten kehitetyn teemakyselylomakkeen avulla. Teemakyselyn osa-alueita olivat: miksi röntgenhoitajakoulutukseen hakeudutaan, millainen mielikuva röntgenhoitajaopiskelijoiksi hakeutuvilla on röntgenhoitajan ammatista ja koulutuksesta, mistä nämä mielikuvat ovat lähtöisin ja millaisena röntgenhoitajaopiskelijoiksi hakeutuvat näkevät tulevaisuuden työssään. Saadut vastaukset analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyväksikäyttäen.
Tuloksien perusteella röntgenhoitajien työn osa-alueet tunnetaan hyvin. Röntgenhoitajaopintojen tiedetään sisältävän paljon sekä teoriaa että käytännön harjoituksia. Vastauksissa painottuu etenkin teknisen osaamisen, anatomian tuntemuksen, matemaattis-luonnontieteellisten aineiden ja erilaisiin potilastilanteisiin valmistavat opinnot. Koulutukseen hakeutumisen syinä mainitaan useimmiten alan ominaisuuksien mielenkiintoisuus ja sopivuus itselle, sekä hyvä työtilanne. Alan tärkeimpinä ominaisuuksina pidetään ihmisläheisyyttä ja teknisyyttä. Alasta luodut mielikuvat pohjautuvat useimmiten omiin tai läheisten kokemuksiin alasta. Toinen tärkeä mielikuvien lähde ovat erilaiset internetlähteet. Pääsääntöisesti tulevaisuus röntgenhoitajana koetaan positiivisena.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan ajatella, että röntgenhoitajaopiskelijoiksi hakeutuvilla on pääsääntöisesti hyvä mielikuva röntgenhoitajan ammatista. Ammatti koetaan mielenkiintoiseksi ja sen uskotaan sopivan itselle. Röntgenhoitajan ammattiin hakeudutaan usein omien tai läheisten kokemuksien innostamana. Lisää tietoa röntgenhoitajan ammatista ja koulutuksesta haetaan yleensä Internetistä.
Opiskelemaan hakevien mielikuvia kartoitettiin tätä opinnäytetyötä varten kehitetyn teemakyselylomakkeen avulla. Teemakyselyn osa-alueita olivat: miksi röntgenhoitajakoulutukseen hakeudutaan, millainen mielikuva röntgenhoitajaopiskelijoiksi hakeutuvilla on röntgenhoitajan ammatista ja koulutuksesta, mistä nämä mielikuvat ovat lähtöisin ja millaisena röntgenhoitajaopiskelijoiksi hakeutuvat näkevät tulevaisuuden työssään. Saadut vastaukset analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyväksikäyttäen.
Tuloksien perusteella röntgenhoitajien työn osa-alueet tunnetaan hyvin. Röntgenhoitajaopintojen tiedetään sisältävän paljon sekä teoriaa että käytännön harjoituksia. Vastauksissa painottuu etenkin teknisen osaamisen, anatomian tuntemuksen, matemaattis-luonnontieteellisten aineiden ja erilaisiin potilastilanteisiin valmistavat opinnot. Koulutukseen hakeutumisen syinä mainitaan useimmiten alan ominaisuuksien mielenkiintoisuus ja sopivuus itselle, sekä hyvä työtilanne. Alan tärkeimpinä ominaisuuksina pidetään ihmisläheisyyttä ja teknisyyttä. Alasta luodut mielikuvat pohjautuvat useimmiten omiin tai läheisten kokemuksiin alasta. Toinen tärkeä mielikuvien lähde ovat erilaiset internetlähteet. Pääsääntöisesti tulevaisuus röntgenhoitajana koetaan positiivisena.
Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan ajatella, että röntgenhoitajaopiskelijoiksi hakeutuvilla on pääsääntöisesti hyvä mielikuva röntgenhoitajan ammatista. Ammatti koetaan mielenkiintoiseksi ja sen uskotaan sopivan itselle. Röntgenhoitajan ammattiin hakeudutaan usein omien tai läheisten kokemuksien innostamana. Lisää tietoa röntgenhoitajan ammatista ja koulutuksesta haetaan yleensä Internetistä.