Seikkailun siemeniä : Seikkailukasvatus Aarresaari-päiväkodeissa
Nevalainen, Kati (2013)
Nevalainen, Kati
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304255093
Tiivistelmä
Nevalainen Kati. Seikkailun siemeniä. Seikkailukasvatus Aarresaari-päiväkodeissa. Diak, Pieksämäki, kevät 2013, sivumäärä 105.
Diakonia ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)+LTO kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena on ollut tutkia, kerätä tietoa ja kehittää seikkailukasvatuksen ja elämyspedagogiikan käytänteitä Aarresaari-päiväkodeissa. Päällystöltä, joita on noin 60, kyseltiin avointen kysymysten avulla seikkailukasvatuksen ja elämyspedagogiikan käytöstä ja kokemuksista päiväkotityössä. Vastausten, joita tuli 41 sekä oman perehtyneisyyteni pohjalta tein produktiona Seikkailukasvatuksen käsikirjan Aarresaari-päiväkotien käyttöön.
Tutkimustulosten perusteella Aarresaari-päiväkodeissa käytetään seikkailukasvatusta työmenetelmänä arjen työssä. Osa päällystöläisistä mieltää seikkailun, seikkailukasvatuksen ja elämyspedagogiikan käsitteet hyvin samankaltaisiksi. Osittain tässä opinnäytetyössä olen pyrkinyt kirkastamaan näitä käsitteitä ja osittain olen jopa yhdistellyt käsitteitä toisiinsa. Ne ovat osittain päällekkäisiä ja alan asiantuntijatkin ovat käsitteistä montaa mieltä. Tärkein tutkimuksellinen anti on ollut produktion tekeminen. Produktion tuotos, seikkailukasvatuksen käsikirja on koottu Aarresaari-päiväkotien seikkailukasvatuksen vahvistamiseksi ja laadun tasapuolistamiseksi kaikissa nykyisissä Aarresaari-päiväkodeissa sekä uusissa tulevissa yksiköissä.
Seikkailukasvatuksen käsikirja on koottu sellaiseen muotoon, että tulevaisuudessa sitä on helppo täydentää. Käsikirjaa täydennetään sitä mukaa kun hyviä käytänteitä ja seikkailukasvatusharjoitteita arjesta saadaan siihen kerättyä ja kirjattua koko Aarresaari-laivueen yhteiseen käyttöön. Näin tämä produktion tuotos jää Aarresaari-päiväkotien arkeen aktiivisena elämään. Koulutustakin aiheesta on alustavasti päällystölle mietitty.
Diakonia ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK)+LTO kelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena on ollut tutkia, kerätä tietoa ja kehittää seikkailukasvatuksen ja elämyspedagogiikan käytänteitä Aarresaari-päiväkodeissa. Päällystöltä, joita on noin 60, kyseltiin avointen kysymysten avulla seikkailukasvatuksen ja elämyspedagogiikan käytöstä ja kokemuksista päiväkotityössä. Vastausten, joita tuli 41 sekä oman perehtyneisyyteni pohjalta tein produktiona Seikkailukasvatuksen käsikirjan Aarresaari-päiväkotien käyttöön.
Tutkimustulosten perusteella Aarresaari-päiväkodeissa käytetään seikkailukasvatusta työmenetelmänä arjen työssä. Osa päällystöläisistä mieltää seikkailun, seikkailukasvatuksen ja elämyspedagogiikan käsitteet hyvin samankaltaisiksi. Osittain tässä opinnäytetyössä olen pyrkinyt kirkastamaan näitä käsitteitä ja osittain olen jopa yhdistellyt käsitteitä toisiinsa. Ne ovat osittain päällekkäisiä ja alan asiantuntijatkin ovat käsitteistä montaa mieltä. Tärkein tutkimuksellinen anti on ollut produktion tekeminen. Produktion tuotos, seikkailukasvatuksen käsikirja on koottu Aarresaari-päiväkotien seikkailukasvatuksen vahvistamiseksi ja laadun tasapuolistamiseksi kaikissa nykyisissä Aarresaari-päiväkodeissa sekä uusissa tulevissa yksiköissä.
Seikkailukasvatuksen käsikirja on koottu sellaiseen muotoon, että tulevaisuudessa sitä on helppo täydentää. Käsikirjaa täydennetään sitä mukaa kun hyviä käytänteitä ja seikkailukasvatusharjoitteita arjesta saadaan siihen kerättyä ja kirjattua koko Aarresaari-laivueen yhteiseen käyttöön. Näin tämä produktion tuotos jää Aarresaari-päiväkotien arkeen aktiivisena elämään. Koulutustakin aiheesta on alustavasti päällystölle mietitty.