Öppna Portar - gårdarnas och trädgårdarnas kulturevenemang : En marknadsundersökning om Öppna Portar i Kristinestad 2012
Norrgård, Johanna (2013)
Norrgård, Johanna
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076884
Tiivistelmä
Öppna Portar är ett trädgårdsevenemang som ordnas varje år i juni i Kristinestad. Syftet med examensarbetet är att kartlägga besökarnas åsikter om evenemanget samt att se huruvida marknadsföringen av Öppna Portar på internet och i sociala medier varit effektiv. Målet är att Kristinestads Turism eventuellt med hjälp av resultaten från undersökningen kan förbättra Öppna Portar.
Examensarbetets teoridel består av information om Öppna Portar samt teori om evenemang och trädgårdsevenemang. Den innehåller också teori om marknadsföring på internet och i sociala medier, samt om marknadsundersökningar.
För att uppnå syftet utfördes en enkätundersökning bland besökarna under evenemanget Öppna Portar i Kristinestad 16-17.6.2012. Totalt 57 enkätsvar samlades in. Resultaten från undersökningen sammanställdes och visade att majoriteten av respondenterna fått information om evenemanget från annonser och artiklar i lokala tidningar, samt via bekanta. Majoriteten av besökarna är mycket nöjda med evenemanget, tycker om konceptet och planerar besöka Öppna Portar igen.
Examensarbetet förväntas ge läsaren en uppfattning om kulturevenemanget Öppna Portar samt klargöra vad besökarna anser om evenemanget. Öppna Portar is an annual garden event held in June in Kristiinankaupunki, Finland. The purpose of this study is to identify the visitors' opinions about the event and to see whether the marketing of Öppna Portar on the Internet and in social media has been effective. The goal of the study is for the Tourism Board of Kristiinankaupunki to be able to use the results obtained from the study to improve the event.
The theoretical part of the thesis consists of information about the event Öppna Portar and theory about events and garden events. It also includes theory about Internet marketing and marketing in social media, as well as on market research.
To achieve the aim of the study, I conducted a survey among the visitors at Öppna Portar in Kristiinankaupunki 16-17.6.2012. A total of 57 questionnaires were collected. The results of the survey were compiled and showed that the majority of the respondents received information about the event from advertisements and articles in local newspapers, and also through word-of-mouth. Most respondents were very pleased with the event; they liked the concept and plan to visit Öppna Portar again.
This thesis is expected to give the reader an idea of the cultural garden event Öppna Portar and to clarify what the visitors’ opinions about the event are.
Examensarbetets teoridel består av information om Öppna Portar samt teori om evenemang och trädgårdsevenemang. Den innehåller också teori om marknadsföring på internet och i sociala medier, samt om marknadsundersökningar.
För att uppnå syftet utfördes en enkätundersökning bland besökarna under evenemanget Öppna Portar i Kristinestad 16-17.6.2012. Totalt 57 enkätsvar samlades in. Resultaten från undersökningen sammanställdes och visade att majoriteten av respondenterna fått information om evenemanget från annonser och artiklar i lokala tidningar, samt via bekanta. Majoriteten av besökarna är mycket nöjda med evenemanget, tycker om konceptet och planerar besöka Öppna Portar igen.
Examensarbetet förväntas ge läsaren en uppfattning om kulturevenemanget Öppna Portar samt klargöra vad besökarna anser om evenemanget.
The theoretical part of the thesis consists of information about the event Öppna Portar and theory about events and garden events. It also includes theory about Internet marketing and marketing in social media, as well as on market research.
To achieve the aim of the study, I conducted a survey among the visitors at Öppna Portar in Kristiinankaupunki 16-17.6.2012. A total of 57 questionnaires were collected. The results of the survey were compiled and showed that the majority of the respondents received information about the event from advertisements and articles in local newspapers, and also through word-of-mouth. Most respondents were very pleased with the event; they liked the concept and plan to visit Öppna Portar again.
This thesis is expected to give the reader an idea of the cultural garden event Öppna Portar and to clarify what the visitors’ opinions about the event are.