Sosiaalinen media yrityksen markkinoinnin muuttajana
Syrjälä, Noora (2013)
Syrjälä, Noora
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305076855
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää miten sosiaalinen media on muuttanut yritysten markkinointia ja miten sen tarjoamia palveluita voidaan hyödyntää markkinointia toteutettaessa.
Selvitystä varten käytettiin aineistona pääasiassa erilaisia verkkolähteitä ja painettua mediaa. Lisäksi toteutettiin puhelimitse sekä osin sähköpostitse haastattelututkimus, jonka kohteena oli sosiaalisen median sisällöntuotantoon erikoistuneen yrityksen, Someco Oy:n, toimitusjohtaja. Kirjallisuuteen ja verkkolähteisiin pohjautuva teoriaosuus ja kymmenen kysymyksen haastatteluosuus luovat perustan tutkimusongelman analysoinnille.
Teoriaosuudessa käydään aluksi läpi sosiaalisen median käsitettä melko yleisellä tasolla ja esitellään eri sosiaalisen median muotoja, jonka jälkeen perehdytään syvemmin markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Selvityksessä tuodaan esille sosiaalisen median asettamia haasteita markkinoinnille sekä käsitellään eri mahdollisuuksia haasteiden kohtaamiseksi. Lisäksi tutkitaan sosiaalisen median vaikutuksia markkinointiin ja sitä, miten sosiaalinen media on muuttanut yritysten markkinointia ja markkinointiympäristöä. Tutkimusongelmaa selvitetään myös Someco Oy:n toimitusjohtajan kanssa toteutetun kyselytutkimuksen avulla ja työn lopussa analysoidaan tutkimustuloksia.
Tutkimustuloksista selviää, että sosiaalisen median vaikutukset yritysten markkinointiin ovat hyvin moninaiset ja vaikka sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa on melko tuore ilmiö, ovat sen mukanaan tuomat muutokset yritysten markkinointiin jo nähtävissä. Markkinointi on murroksessa ja yhä enenemissä määrin markkinointia toteutettaessa innovoinnin ja jatkuvan kehittymisen tärkeys nousevat esiin. Yritysten tulee olla läsnä toimintaansa tukevissa palvelussa tarjoamassa laadukasta sisältöä ja herättämässä keskustelua, jotta sosiaalisen median palveluiden tarjoama potentiaali kyettäisiin hyödyntämään ja ottamaan haltuun.
Selvitystä varten käytettiin aineistona pääasiassa erilaisia verkkolähteitä ja painettua mediaa. Lisäksi toteutettiin puhelimitse sekä osin sähköpostitse haastattelututkimus, jonka kohteena oli sosiaalisen median sisällöntuotantoon erikoistuneen yrityksen, Someco Oy:n, toimitusjohtaja. Kirjallisuuteen ja verkkolähteisiin pohjautuva teoriaosuus ja kymmenen kysymyksen haastatteluosuus luovat perustan tutkimusongelman analysoinnille.
Teoriaosuudessa käydään aluksi läpi sosiaalisen median käsitettä melko yleisellä tasolla ja esitellään eri sosiaalisen median muotoja, jonka jälkeen perehdytään syvemmin markkinointiin sosiaalisessa mediassa. Selvityksessä tuodaan esille sosiaalisen median asettamia haasteita markkinoinnille sekä käsitellään eri mahdollisuuksia haasteiden kohtaamiseksi. Lisäksi tutkitaan sosiaalisen median vaikutuksia markkinointiin ja sitä, miten sosiaalinen media on muuttanut yritysten markkinointia ja markkinointiympäristöä. Tutkimusongelmaa selvitetään myös Someco Oy:n toimitusjohtajan kanssa toteutetun kyselytutkimuksen avulla ja työn lopussa analysoidaan tutkimustuloksia.
Tutkimustuloksista selviää, että sosiaalisen median vaikutukset yritysten markkinointiin ovat hyvin moninaiset ja vaikka sosiaalisen median hyödyntäminen markkinoinnissa on melko tuore ilmiö, ovat sen mukanaan tuomat muutokset yritysten markkinointiin jo nähtävissä. Markkinointi on murroksessa ja yhä enenemissä määrin markkinointia toteutettaessa innovoinnin ja jatkuvan kehittymisen tärkeys nousevat esiin. Yritysten tulee olla läsnä toimintaansa tukevissa palvelussa tarjoamassa laadukasta sisältöä ja herättämässä keskustelua, jotta sosiaalisen median palveluiden tarjoama potentiaali kyettäisiin hyödyntämään ja ottamaan haltuun.